ورزش مدیتیشن چیست؟

ورزش مدیتیشن چیست؟ / ویکی ووک

رسیدن به آرامش ذهنی و جسمی هدف غایی همه ی انسان ها می باشد که به هر روشی برای داشتن این آرامش دست می زنند و خیلی از مواقع این آرامش نسبی قابل دست یابی است. ورزش مدیتیشن یا درون پویی یکی از روش هایی است که با آن به طور کلی بر ذهن تسلط پیدا می کنند و با استفاده از تکنیک هایی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت به تربیت درون پویی، کنترل ذهن، احساس آرامش و شادی عمیق و طولانی دست می یابند.

تاریخچه ورزش مدیتیشن

مدیتیشن در لغت به معنای تفکر و تعقل می باشد اما در اصطلاح عامیانه به یک سری تمرینات و تکنیک های آرام اطلاق می شود. ورزش مدیتیشن یا مراقبه اصالتی شرقی دارد و سالهای سال است که در مذهب های مختلف در سراسر جهان به روش های متنوعی انجام می گیرد. بسیاری از مورخان عقیده دارند که میدیتیشن از هندوئیزم نشات گرفته می شود و در ادامه به سراسرجهان گسترش پیدا کرده است.

ورزش مدیتیشن چیست؟ / ویکی ووک

زمان بسیار طولانی سپری شد تا اروپاییان و غربی ها مدیتیشن را به عنوان یک ورزش کارساز و مناسب بپزیرند و این امر زمانی محقق شد که زندگی سنتی جایش را با زندگی مدرن عوض کرد و نیاز روز افزون یافتن راه کارهایی برای داشتن آرامش از استرس های روزمره و هیاهوهای زندگی افزایش یافت. در دو دهه اخیر که سرعت رشد تکنولوژی و زندگی ها مدرن و افزایش نا آرامی و ها و استرس زیاد شده است، پزشکان دریافتند که بسیاری از مردم از طریق تکنیک های مدیتیشن به آرامش حقیقی می رسند و دیگر این ورزش و تمارین یک تکنیک های شرقی مرموز و مبهم محسوب نمی شود.

درباره ی ورزش مدیتیشن

ورزش مدیتیشن چیست؟ / ویکی ووک

مدیتیشن یا مراقبه در واقع یک ورزش برای ذهن و جسم می باشد تا با انجام یک سری از تمارین کنترل کامل ذهن را در اختیار بگیریم و برای لحظاتی از استرس ها و مشغله های روزمره زندگی جدا شویم. با مدیتیشن فرد می تواند به حفظ سلامتی، کاهش استرس، افزایش حس رضایتمندی و شادمانی بیشتری در زندگی را تجربه کند و تمامی این اتفاقات مثبت و خوب با انجام تکنیک های زیر امکان پذیر است:

رایج ترین تکنیک هایی که در بسیاری از کشورها انجام می شود سه تکنیک:

  • درون پویی TM (ذکر مانترا): در این تکنیک یک با استفاده از تکنیک تکرار یک کلمه را که اغلب مانترا نامیده می شود با خود تکرار می کنید تا به آرامش درونی برسید.
  • درون پویی تنفسی: در این تکنیک تمرکز بروی دم و بازدم تنفس می باشد.
  • درون پویی تمرکزی: تمرکز روی زمان حال، قدردانی از افکاری که به سطح می‌آیند و مشاهده آن‌ها بدون قضاوت است.

فواید ورزش مدیتیشن

ورزش مدیتیشن چیست؟ / ویکی ووک

  • مدیتیشن منظم و در بازه های زمانی مشخص می تواند در درمان گوارشی، پسوریازیس، افسردگی و… موثر باشد.
  • ورزش مدیتیشن موجب کاهش علائم بیماری های عصبی مانند ام اس و صرع می شود.
  • با استفاده از تکنیک های مدیتیشن همچنین می توانید بر دردهای عضلانی، فشار خون بالا و سکته قلبی احتمالی فایق آید.
  • این ورزش بر پیشگیری از سرطان، میگرن، سکته مغزی، بی خوابی و مشکلات عروقی موثر است.
  • همچنین این ورزش می تواند در نقش مکملی برای بیماری هایی مانند آلرژی های خفیف و آسم و … عمل کند.

همچنین شما کاربران عزیز می توانید با ورزش هایی نظیر یوگا، تی آر ایکس، ورزش ایزومتریک ، پیلاتس و ایروبیک هم بیشتر آشنا شوید.

منبع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *