کرلینگ چیست؟

کرلینگ چیست؟ / ویکی ووک

بعضی ها معتقد هستند که ورزش باید پرتحرک و جنب و جوش باشد درصورتی که میبینم خیلی از ورزش ها هم با بی تحرکی تمام، برگزار میگردند و خیلی هم پرطرفدار و جذاب دنبال میشوند. ورزش کرلینگ یکی از همین ورزش های تقریبا کم تحرک است که برای بازی کردن این رشته به فعالیت بدنی پرفشار نیازی نیست. در بخش قبل به ورزش پرتحرک و کمتر شناخته شده ی باسابال پرداختیم و در ادامه این مطلب بیشتر از ورزش کرلینگ خواهیم گفت.

 

 

درباره ی ورزش کرلینگ

کرلینگ‌ ورزشی زمستانی است که در آن سنگی را بروی صفحات یخی هل می دهند و قرار است این سنگ، در مرکز دایره هایی که چندین متر دورتر از شروع بازی قرار دارند، روانه شود. این هدف یا خانه، که سنگ کرلینگ به سمت آن حرکت می کند، تشکیل شده از سه دایره یا حلقه متداخل بر سطح زمین و رنگ آمیزی شده است. این حلقه ها براساس قطر به 4 فوتی، 8 فوتی و 12 فوتی تقسیم می شوند. بازیکنان در ورزش کرلینگ از وسیله های زیر برای انجام بازی استفاده می کنند.


شاید دوست داشته باشید

وکاپلا گروه آوازی تهران وکاپلا یا همان گروه آوازی تهران چیست؟

وکاپلا یا همان گروه آوازی تهران یک گروه کر آکاپلا است که فعالیت خود را به سرپرستی…

 


سنگ کرلینگ

سنگی از جنس خارا یا گرانیت که طبق اعلام فدراسیون جهانی کرلینگ وزن این سنگ بین 38 و 44 پوند (17 و 20 کیلوگرم) و ارتفاع حداقل 4.5 اینچ (110 میلی متر) بسوی هدف که خانه نامیده میشود توسط بازیکن به حرکت در می آید.

 

 

جاروی کرلینگ

ابزاری که بازیکنان برای سیقل دادن صفحه یخی و همچنین برقراری تعادل بهره می گیرند. این چوب از ساقه ی ذرت ساخته می شود که در دهه های 50 و 60 این جارو یجورایی شبیه به جاروهای خانگی ساخته می شده.

 

 

قوانین ورزش کرلینگ

ورزش کرلینگ‌ بصورت گروهی و در دو تیم که هر تیم، دارای چهار بازیکن است، انجام می گیرد. در بازی های معمولی بازی در هشت اِند برگزار میشود که هرتیم در هر اِند شانزده سنگ را بسمت هدف حرکت می دهد. اما در بازی های رسمی از چهار بازیکن یک نفر بعنوان سردسته است، که در آخر با توجه به سنگ های داخل خانه و سنگ های موجود در مرکز، تیم داوری برنده را اعلام می کند.این ورزش به دقت و ضریب هوشی بالایی نیاز دارد، بطوریکه باید با هدف گذاری دقیق، و پرتابی دقیق تر سنگ را به خانه برسانید و گاهی هم باید سنگ های حریف را با دقت از مرکز و از خانه خارج کنید.

 


پیمان غیاثی نیانویسنده :

پیمان غیاثی نیا

درباره نویسنده : مجری ویکی اسپرت

 


منابع: ویکی پدیا | worldcurling

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

1 دیدگاه در “کرلینگ چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *