هاپکیدو چیست؟

هاپکیدو چیست؟ / ویکی ووک

در بخش های قبلی بررسی ورزش های رزمی به رشته های رزمی ووشو، کیک بوکسینگ، بوکس و کاپوئرا پرداخته ایم که می توانید با این مطالب هم بیشتر آشنا شوید. در ادامه بررسی هنرهای رزمی پرطرفدار و در این بخش به ورزش رزمی هاپکیو می پردازیم. هاپکیدو یکی دیگر از هنرهای زرمی است که ریشه آن به شرق آسیا و کشور کره برمی گردد که در این رشته ورزشی تلفیقی، هنرآموز یا رزمی کار علاوه بر ضربات دست و پا و دفاع شخصی، تاکید بسیاری بر حرکات اکروباتیکی و دفاع شخصی سلاح های سرد دارد که در ادامه بیشتر به این ورزش و تاریخچه پرقدمت آن می پردازیم.

تاریخچه هاپکیدو

طبق آثار بجا مانده و متون تاریخی، قدمت ورزش هاپکیدو به هزاران سال برمی گردد، اما چیزی که در این هنر رزمی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد، شیوه ی احیای آن است که توسط چوئی یونگ سول (Choi Young Sul) پدر هاپکیدو آن را اجرا کرده و این ورزش را به جهانیان معرفی کرده است. استاد چوئی یونگ از کودکی در نزد پدر خود تحت تعلیم فنون رزمی به نام Yavara ژاپنی بوده و در ادامه ایشان خود بصورت مستقل شروع به تدریس فنون رزمی مختلفی کردند و توانستند به سیستمی واحد از این فنون تحت عنوان هاپکیدو برسند.

 

هاپکیدو چیست؟ / ویکی ووک

 

در زمانی که تکواندو در کشور کره از درجه اهمیت خاصی برخوردار بود و بسیار شهرت داشت، هاپکیدو خود را مطرح کرد و خیلی زود به ورزش منتخب مردم و نیروهای مخصوص ارتش، پلیس و گارد ریاست جمهوری برگزیده شد. این ورزش از سه کلمه بامعنی در کشور کره تشکیل شده بدین صورت که هاپ به معنای هماهنگ کردن، کی به معنای انرژی جسمانی و دو به معنای راه و روش هماهنگی می باشد.

درباره ی ورزش هاپکیدو

یک رزمی کار در ورزش هاپیکدو توانایی تشخیص نقاط حساس عصبی بدن را می داند و به تکنیک های قفل کردن مفاصل و انواع فنون گلاویزی و پرتابی مسلط است و آن ها را به خوبی تمرین می کند تا برای مبارزات خیابانی و درگیری های ازین دست برای حفظ و حراست از جان خود آمادگی لازم را داشته باشد. همچنین درکنار این موارد یک رزمی کار به ضربات مشت و لگد اشراف کامل را باید داشته باشد و توانایی کار با سلاح سرد مانند نانچیکو، عصا ، بادبزن و چوب را برای غلبه بر حریفان مسلح را می آموزند.

هاپکیدو چیست؟ / ویکی ووک

 

چیزی که در این ورزش مورد توجه قرار می گیرد تونایی حفظ آرامش خود در هنگام مبارزه است، بگونه ایی که ضربات خشن و تند مهاجم را به آرامی منحرف می کند و از طریق فشار بر روی نقاط حساس و مفاصل حرکتی حریف را زمین گیر می کنند و تمامی این توانایی ها وابسته به میزان امادگی جسمانی و توانایی و مهارت فرد دارد که به مرور و تمارین بسیار سخت و فشرده به دست می آید.

هنرآموزان ورزش هاپکیدو باید به اطلاحات این ورزش هم که توسط استاید در فضای باشگاه و مسابقات ادا می شود، تسلط کامل داشته باشند که بعضی از این اصلاحات به شرح زیر است:

  • پال چاگی (ضربات پا)
  • بنگ کوان سول (فن دفاع)
  • هون شین سول (فن پرتابی)
  • کونگ بانگ جاسه (استقرار)

قوانین ورزش هاپکیدو

هاپکیدو در سبک های زیر انجام می گیرد و هرکدام از این سبک ها مسابقاتی را هم شامل می شود که هرکدام از سبک ها قوانین مخصوص به خود را دارند:

 

هاپکیدو چیست؟ / ویکی ووک

 

  • فول کنتاکت، داشتن دستکش بوکس، کلاه، هوگو و لثه الزامی می باشد. و تمام ضربات مشت و لگد بجز فن کمر گیری و تکنیک های جوجیتسو استفاده می شود.
  • سمی کنتاکت، بدون دستکش، هوگو و کلاه می باشد ولی پوشیدن کاپ الزامی است. بجز دست به صورت که ممنوع می باشد تمامی حرکات اعم از پرتابی، کمر گیری و مفصل گیری و … آزاد است.
  • دفاع شخصی
  • سلاح
  • افت ها

پیمان غیاثی نیانویسنده :

پیمان غیاثی نیا

درباره نویسنده : مجری ویکی اسپرت

 


منبع:ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *