جوجیتسو چیست؟

جوجیتسو چیست؟ / ویکی ووک

در ادامه بررسی ورزش ها و فنون رزمی پرطرفدار و در این بخش به یکی از ورزش های رزمی می پردازیم که بر فسلفه مبارزه از فاصله ی نزدیک تاکید دارد. جوجیتسو یک هنر رزمی برخواسته از کشور ژاپن می باشد که به یک هنرجو می آموزد چگونه بدون کمک از سلاحی، خود را در برابر حریفان مسلح محافظت کند، حتی اگر هیچ سلاحی نداشته باشد که اینکار ممکن نمی شود مگر با تلاش و تمرین بسیار در این رشته ورزشی، که در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهیم شد. اما در بخش های قبلی هنرهای رزمی دیگری مانند نینجتسو، کیوکوشین، هاپکیدو و ساواته را بررسی کرده ایم که در صورت تمایل می توانید مطالعه داشته باشید.

تاریخچه جوجیتسو

در دوران فئودال ژاپن، مبارزه بدون سلاح خیلی مطرح بوده و گارد امنیتی و دسته های نظامی تاکید ویژه ایی بر گلاویز شدن که بخش مهمی در ورزش جوجیتسو می باشد، داشتند و به نحوی جوجیتسو از همان دوران بسیار محبوب و کارآمد بوده است. جوجیتسو تقریبا از ترکیب سالها تجربه رزمی در افراد و جنگجویان مختلف در طول دوران متفاوت تاریخی بوده تا به شکل امروزی رسیده است. از دوره ی کاماکورا و موروماچی ژاپن گرفته تا دوره مدرن که از سال 1870 شروع شده این ورزش با افراد و همچنین با سبک های مختلف رزمی شکل گرفته در دوران های خود تکمیل و گسترده تر شده است.

جوجیتسو چیست؟ / ویکی ووک

در همان زمان های دور که سامورایی ها با شمشیرهای خود حریفان را مغلوب می ساختند، در زمانی که شمشیر خود را در جنگ از دست می دادند با آموزش هایی که از تکنیک های بدون سلاح و مبارزه با افراد مسلح و زره پوش دیده بودند در عین خونسردی و فروتنی سعی در ادامه مبارزه و پیروزی داشتند. با آغاز سده 1800 بسیاری از سبک های زرمی که شامل تکنیک های جوجیتسو هم بودند، تجزیه شدند و بسیاری از آن تکنیک ها بصورت یکپارچه به زیر پرچم جوجیتسو آمدند و با تغییر نظام سیاسی ژاپن بسیاری از رزمی کاران به مکان های مختلف جهان مهاجرت کردند و این ورزش بومی را به همگان معرفی کردند.


شاید دوست داشته باشید

ماسال کجاست؟ / ویکی ووکماسال کجاست؟

 

 

 


درباره ی جوجیتسو

در جوجیتسو رزمی کاران با استفاده از روش های درگیریء گرفتنی، پرتابی و قفل کردن مفاصل ضربه و حمله ی حریف را خنثی و از آن برای حمله خود استفاده کنند. کلمه ی جوجیتسو ترکیبی از دو واژه جیو به معنی نرم و منعطف و جیتسو به معنی هنر یا تکنیک می باشد و فلسفه وجودی آن هم همانطور که قبلا گفته شد بر اساس مبارزه از فاصله ی نزدیک در بین دو حریف و با استفاده از مهارت های دست، پا و حتی سلاح هم می باشد.

 

جوجیتسو چیست؟ / ویکی ووک

 

قوانین جوجیتسو

مسابقات و مبازرات جوجیتسو در بخشه های مختلفی در سراسر جهان برگزار می گردد که این مسابقات شامل دو بخش اصلی کاتا و اجرای فرم و فایتینگ یا مبارزه تن به تن می باشد. در بخش کاتا یا  DUO حرکات و تکنیک های دفاع شخصی در چهار قسمت می باشد که دوران به فاکتورهای سرعت، مهارت، کنترل و روح واقعی امتیاز می دهند. اما بخش مبارزه شامل 1 راند 3 دقیقه ایی می باشد که در طی سه مرحله ی حمله های کنترلی دست و پا، تکنیک های پرتابی و حالت خفه یا قفل کردن ارا مبارزان به اجرا می گذارند که این مبارزات در 10 وزن و در رده های مختلف سنی برگزار می گردد.

 

جوجیتسو چیست؟ / ویکی ووک


پیمان غیاثی نیانویسنده :

پیمان غیاثی نیا

درباره نویسنده : مجری ویکی اسپرت

 


 

منبع :iran-jujitsu | آکا ایران

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *