برنامه نویسی دونفره چیست؟

برنامه نویسی دونفره

برنامه نویسی دونفره یا برنامه نویسی مشترک، زمانی است که دو برنامه نویس باهم پشت یک سیستم به توسعه یک نرم افزار می پردازند. از توانایی های یکدیگر برای بالابردن بهره وری و سرعت اجرا بهره می برند.

برنامه نویسی دونفره یا pair programming چیست؟

زمانی که دو برنامه نویس بمنظور توسعه یک نرم افزار و برای کاهش هزینه ها و افزایش منافع در کنار یکدیگر و پشت یک سیستم همکاری می کنند، این لفظ به آن ها اطلاق میشود.

مزایای برنامه نویسی دونفره چیست؟

هنگامی که دو برنامه نویس در کنارهم هستند، می توانند از تجربیات، توان فکری و تحلیلی، دانش و توان فنی یکدیگر بهره ببرند که خود به روند بهتر اجرای پروژه کمک می کند.

کاکبرن (Cockburn) در مقاله خود در این زمینه می نویسد:
ما دریافتیم که در برنامه نویسی دونفره 15 % پیشرفت وجود دارد، بطوری که زمان توسعه کاهش می یابد، طراحی بهبود می پذیر، خطای انسانی کاهش پیدا می کند، مهارت های فنی افزایش یافته و ارتباطات تیم ها بهتر شده به طوری که از لحاظ آماری لذت قابلی بوجود می آید.

به طور کل میتوان مزایای برنامه نویسی دونفره را به موارد ذیل تقسیم بندی کرد:

  • کاهش هزینه ها، با کاهش زمان تولید
  • افزایش کیفیت طراحی
  • افزایش رضایتمندی
  • بهبود یادگیری و ارتقاء دانش فنی
  • ایجاد روابط مفید برای تشکیل تیم های بزرگتر

برنامه نویسی دونفره

در برنامه نویسی دونفره روند اجرای کار چگونه است؟

این تکنیک، زیر شاخه سبک توسعه سریع نرم افزار (agile software development) است که در آن هر دو برنامه نویس، دریک مکان و درکنارهم حضور دارند. یکی کد می نویسد و دیگری ناظر و هدایت کننده است. بررسی کدها نیز به صورت خط به خط توسط هر دو نفر انجام میگیرد. این نقش ها به صورت متوالی بین دونفر تعویض میشود.

در هنگام بررسی کدها، ناظر کنترل استراتژی کار را به عهده دارد که به هدف نزدیک شود. همچنین به آینده نگری و امکان توسعه کار فکر کرده و برنامه ها را مبتنی بر آن پیش می برد. این امر برنامه نویس را از این دغدغه رها کرده و این امکان را به وی میدهد تا به مباحث فنی و جنبه های سرعت در اجرا و بهینه بودن کدها فکر کند.

در پست های بعد بیشتر درباره برنامه نویسی دونفره خواهم گفت.

در بخش منابع می تونید فایل اصلی مقاله کاکبرن رو دانلود کنید.

بهترین ها رو براتون آرزو میکنم.

منابع: ویکی پدیاcodinghorror | دانلود مقاله کاکبرن

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *