کاوازاکی چیست و چگونه درمان می شود؟

کاوازاکی چیست و چگونه درمان می شود؟ - ویکی ووک

کاوازاکی نوعی سندرم است که علائمی شبیه به کرونا دارد و خیلی از خانواده ها آن را با کرونا اشتباه می‌گیرند، در این مطلب میخواهیم بیشتر با این بیماری آشنا شویم. همچنین ما در مطالب قبلی برخی دیگر از بیماری ها همچون شالازیون و یا آمبولی را بررسی کرده بودیم که در صورت علاقه می توانید آن مطالب را نیز مطالعه بفرمایید.

سندرم کاوازاکی چیست؟

سندرم کاوازاکی یک واسکولیت سیستمیک حاد است ، به این معنی که التهاب در دیواره رگهای خونی میتواند منجر به گشاد شدن (انوریسم) هریک از شریان با اندازه متوسط در بدن، به ویژه شریان های کرونر گردد. در عین حال ، بیشتر در کودکان تنها علایم سیستمیک را بدون اینکه عوارض قلبی پیدا کنند نشان میدهند.

 

کاوازاکی چیست و چگونه درمان می شود؟ - ویکی ووک

 

سندرم کاوازاکی مسری نیست اما  باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن «بیش از حد» فعال شود و تب، اسهال شدید، ضایعه پوستی و ورم ملتحمه چشم  را در پی دارد. این بیماری از یک فرد به فرد دیگر قابل انتقال نیست وهنوز ویروس و باکتری خاصی به عنوان عامل بیماری شناخته نشده است اما برخی از پزشکان معتقدند شاید چندین عفونت به زور همزمان باعث ایجاد بیماری شود.

سندرم کاوازاکی دارای چع علائمی است؟

شایع‌ترین علامت بیماری کاوازاکی تبی است که بیشتر از پنج روز طول کشیده باشد و معمولاً به بیشتر داروهای تب‌بر جواب نمی‌دهد.

  • قرمزی و خارش چشم‌ها
  • ایجاد بثورات جلدی
  • زبان و لب‌های متورم
  • دست و پای متورم و قرمز
  • غدد لنفاوی متورم درناحیه گردن

علایم دیگر سندرم کاوازاکی

علامت دیگر این بیماری بثورات پوستی است که مثل مخملک است و در صورت و اندام‌ها ظاهرمی‌شود، بعد از مدتی در کف دست یا کف پا پوسته‌ریزی اتفاق می‌افتد. کاوازاکی بیماری است که مخاط و غدد لنفاوی و عروق کرونر را درگیر می‌کند.

تشخیص بیماری بالینی همراه با  تب بیش از پنج روز، بزرگی غدد لنفاوی،  راش سرتاسری  به ویژه در کشاله پا ،لب‌های خشک و ترک خورده ، تغییرات مخاطی و  پوسته ریزی وافزایش پلاکت خون است.

 

کاوازاکی چیست و چگونه درمان می شود؟ - ویکی ووک

 

مهمترین عوارض سندرم کاوازاکی چیست؟

عارضه  مهم بیماری کاوازاکی ضعف عروق کرونر است . آسیب به عروق خونی باعث  اتساع یا حبابی شدن (آنوریسم) این عروق می شود و هر چه مدت تب طولانی تر باشد ، احتمال تشکیل آنوریسم بیشتر است در موارد حاد بیماری درجاتی از التهاب عضله قلب دیده می شود و نارسایی قلبی با افزایش ضربان قلب همراه است و اکوکاردیوگرافی نشان می دهد که قلب به طور کامل فشرده نمی شود و به عبارتی  ضعف عضله قلب باعث کاهش برون ده آن می شود. التهاب دریچه و نارسایی دریچه میترال هم  دیده می شود و در موارد حاد بیماری به همراه افزایش پلاکت ها و پروتئین های انعقادی خطر ایجاد لخته خون را افزایش می دهد.

این بیماری در تمام نژادها دیده می شود و 85 درصد مبتلایان، کودکان زیر پنج سال هستند. جنس مذکر بیش از جنس مونث به این بیماری مبتلا می شود. رکسانا منصور قناعی فوق تخصص بیماری عفونی کودکان هم با اشاره به این که مهم‌ترین نکته، تشخیص زودرس این بیماری است، می افزاید :این سندروم درمان پذیر است اما اگر به موقع درمان نشود عوارض جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت. تا حد امکان کودکان را تشویق به شستن صحیح دست‌ها و از حضور آن‌ها در تجمعات ممانعت کنیم.

منابع: ویکی پدیاsicence daily

به امید فردایی روشن 🙂

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *