علائم و نشانه های آب مروارید چیست؟

آب مروارید

چشم یکی از مهمترین اعضای بدن است که گفتیم بعنوان یک صفحه نمایش برای بدن کار میکند که خروجی را نشان میدهد و گفتیم حتی برخی از بیماری ها از چشم قابل تشخیص هستند که میتوانید آن بیماری ها را بخوانید. ما قبلا درباره ی اینکه چه مواردی یاعث میشوند سلامت چشم را بخطر بیندازد صحبت کردیم. در مطالب قبلی با بیماری های چشمی همچون شالازیون و گل مژه آشنا شده بودیم در ادامه بیماری های مربوط به چشم، در این مطلب میخواهیم با بیماری که بسیار شایع است بپردازیم. بیماری آب مروارید یا تار شدن چشم در نتیجه تجمع پروتئین هایی درعدسی چشم، مشکلی بسیار جدی برای افراد درهرسنی محسوب می شود.

آب مروارید چیست؟

نوعی بیماری چشم با دلایل گوناگون است که با تار شدن عدسی چشم آغاز شده و با افزایش تیرگی و کدر شدن عدسی، بینایی چشم مختل می‌شود. خوشبختانه بیماری چشمی آب مروارید در بیشتر موارد در زمانی که باعث اختلال در بینایی شده باشد با جراحی ظریفی برطرف می‌شود.

آب مروارید چگونه بوجود می آید؟

آب مروارید می تواند در نتیجه طیف گسترده ای ازعوامل از جمله

  • سبک نادرست زندگی
  • سیگار کشیدن
  • تغذیه نامناسب
  • استفاده از داروهای استروئیدی

شکل بگیرد.

ما در مطالب قبل از سلامتی و اینکه کدام مواد غذایی باعث سالم تر بودن ما میشود گفته بودیم که برای داشتن چشمانی سالم میتوانید آن را مطالعه کنید. همچنین سپری کردن مدت زمان طولانی زیر نور خورشید بدون استفاده از محافظ مناسب چشم، مانند عینک آفتابی، یا قرار گرفتن در معرض اشعه برای مدت زمانی طولانی از دیگر عوامل بروز بیماری آب مروارید است.

آب مروارید

ازکجا بفهمیم که آب مروارید داریم؟

نشانه ها و علایم ابتلا به آب مروارید:

دید ابری از علائم آب مروارید

مشخص‌ترین نشانه که می تواند حاکی از تحت تاثیر قرار گرفتن چشم به واسطه آب مروارید باشد، دید ابری یا پدیدار شدن لکه های تیره در میدان دید است. در ابتدا، این شرایط ممکن است متناوب یا نسبتا جزئی به نظر برسد، اما با گذشت زمان، تیرگی می تواند شرایط وخیم‌تری پیدا کند و انجام فعالیت های روزانه مانند رانندگی و حضور در محل کار را سخت‌تر از گذشته سازد.دید ابری ناشی از آب مروارید در صورت درمان نشدن، می تواند موجب تاری و تیرگی هرچه بیشتر دید شود.

این شرایط انجام فعالیت هایی مانند رانندگی یا تشخیص چهره دیگران را برای بیمار دشوار می کند.

مشکلات دید در شب از علائم آب مروارید

یکی از نخستین نشانه های ابتلا به آب مروارید، بروز مشکل دید در شب است.

آب مروارید اغلب موجب تیرگی دید می شود و ممکن است به شکل گیری سایه های زرد یا قهوه ای در بینایی نیز منجر شود.در ابتدا، این شرایط مشکل جدی طی روز ایجاد نمی کند، چراکه به طور معمول نور کافی برای جبران تیرگی دید وجود دارد. با وجود این، هنگام شب این شرایط مشکل آفرین می شود و خطرات جدی برای بیمار هنگام انجام فعالیت هایی مانند رانندگی یا کار با ماشین آلات سنگین ایجاد خواهد کرد.

آب مروارید

ناراحتی در مواجهه با نور از علائم آب مروارید

به طور کلی، حساسیت به نور امری طبیعی است.

احساس ناراحتی هنگام خروج از اتاقی تاریک و ورود به فضایی روشن یا هنگام نگاه کردن به نور چراغ قوه، شرایطی غیرمعمول نیست. اما حساسیت به نور نباید از این حد فراتر برود.حساسیت به نوردر افراد مبتلا به آب مروارید یک نشانه آشنا و مشکل آفرین است. در حقیقت، مشاهده نور می تواند ناراحت کننده و حتی دردناک باشد.

این شرایط هنگام شب و در زمان رانندگی به واسطه روشن بودن چراغ خودروهای عبوری مشکل آفرین است.

پدیدار شدن هاله نور از علائم آب مروارید

پدیدارشدن هاله ها یا حلقه های باریک نور در اطراف منابع نور (معمولا در شب) یکی از نشانه های مشکلات بینایی مرتبط با آب مروارید است. تیرگی عدسی چشم اغلب به پراش نور عبوری از چشم منجر می شود. نتیجه این شرایط پدیداری هاله ها در اطراف منبع نور است که می تواند بسیار منحرف کننده و زمینه ساز شکل گیری خطر باشد.

نیازمکرر به تعویض عینک یا لنز تماسی جدید از علائم آب مروارید

یکی از نشانه های آشکار تجربه مشکلات بینایی مرتبط با این بیماری نیاز مکرر به تغییر نسخه عینک یا لنز تماسی نسبت به گذشته است. در حالت عادی این به روزرسانی ها باید هر چند سال یک بار و نه هر یک سال یا شش ماه یک بار انجام شود.حتی اگر این شرایط با آب مروارید درارتباط نباشد، نشان دهنده بروز نوع دیگری از بیماری چشمی است که به توجه فوری پزشکی نیاز دارد.

آب مروارید

دید گل آلود از علائم آب مروارید

یکی از نشانه های ابتلا به این بیماری دید گل آلود است.

این شرایط به دلیل تراکم پروتئینی که در اطراف عدسی چشم جمع می شود، شکل می گیرد و دید را به تدریج قهوه ای‌تر یا حتی زرد رنگ می کند و از قدرت بینایی می کاهد.آب مروارید در صورت درمان نشدن می تواند چنان در بینایی اختلال ایجاد کند که بیمار احساس استفاده از عینک آفتابی را دارد، در حالی که این گونه نیست. اگرچه این شرایط در طول روز ممکن است مشکل آفرین نباشد، اما هنگام شب بسیار خطرناک است.

دو بینی از علائم آب مروارید

دو بینی می تواند نشانه ای از تجمع پروتئین در اطراف عدسی چشم باشد که مشاهده محیط اطراف به صورت درست را برای بیمار دشوار می کند.البته دوبینی می تواند نشانه ای از مشکلات جدی دیگر مانند تورم قرنیه، سکته مغزی یا شکل گیری یک تومور مغزی نیز باشد. تمامی این موارد، بیماری های نگران کننده ای است؛ از این رو، مراجعه به پزشک اهمیت دارد.

 

به امید فردایی روشن

منابع: زندگی سالم/ ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *