سندرم روده چکه کن چیست و چه علائمی دارد؟

سندرم روده چکه کن چیست و چه علائمی دارد؟ - ویکی ووک

یکی از بیماری های که اصولا تشخیص داده نمیشود اما سلامتی انسان را تحت تاثیر قرار می دهد سندرم روده چکه کن است. ما در مطالب قبل برخی از بیماری ها همچون سندروم روده تحریک پذیر، آرتریت و اوریون … صحبت کرده ایم در این مطلب نیز میخواهیم درباره سندرم روده چه کن و علائم آن صحبت کنیم.

سندرم روده چکه کن چیست؟

سندرم روده چه‌کن یا نفوذپذیری روده شرایطی است که در آن پوشش داخلی روده کوچک آسیب می بیند و باعث می‌شود ذرات غذایی غیر قابل هضم، مواد زاید سمی و باکتری‌ها از روده وارد جریان خون شود. این مواد خارجی که به خون وارد شده‌اند، می‌تواند باعث ایجاد واکنش‌های خودایمنی از جمله واکنش‌های التهابی و آلرژیک مانند میگرن، روده تحریک‌‌پذیر، اگزما، خستگی مزمن، آلرژی‌های غذایی، روماتیسم مفاصل و … شود. در سندروم نفوذپذیری روده، سلول‌های آسیب‌دیده روده، آنزیم‌های مورد نیاز برای هضم مناسب را تولید نمی‌کند. درنتیجه، بدن نمی‌تواند مواد مغذی ضروری را جذب کند. این شرایط، می‌تواند به نامتعادلی هورمون‌ها و ضعف سیستم ایمنی  منجر شود.

 

سندرم روده چکه کن چیست و چه علائمی دارد؟ - ویکی ووک

 

چه عواملی باعث سندروم نفوذ پذیری روده می شود؟

رژیم غذایی نامناسب یکی از بزرگترین دلایل سندرم روده چه‌کن است. استفاده بیش از حد و مداوم از برخی مواد غذایی که بدن آن ها را بعنوان مهاجم خارجی که باید با آن ها مقابله کند همچون، گلوتن، سویا، لبنیات و… تلقی می کند می تواند باعث این سندرم شود.

سندروم روده چکه کن چه علائمی دارد؟

این بیماری دارای علائم زیر است:

  1. اسهال مزمن، یبوست، گاز یا نفخ
  2. کمبودهای تغذیه‌ای
  3. سیستم ایمنی ضعیف
  4. سردرد، آشفتگی ذهنی، از دست دادن حافظه
  5. خستگی بیش از حد
  6. بثورات پوستی و مشکلاتی مانند آکنه، اگزما یا روزاسه
  7. هوس خوردن قند یا کربوهیدرات
  8. آرتروز یا درد مفاصل
  9. افسردگی، اضطراب، اختلال کم‌توجهی- بیش‌فعالی
  10. بیماری‌های خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید، لوپوس، بیماری سلیاک یا کرون

سندرم نفوذ پذیری روده را چگونه درمان کنیم؟

داشتن رژیم غذایی شامل سبزیجات حاوی فیبر، میوه‌ها، مواد غذایی تخمیر شده، لبنیات پرورده، چربی‌های سالم و گوشت‌های بدون چربی که باعث تقویت سلامت دستگاه گوارش می‌شود از راه‌های بهبود این مشکل است همچنین قطع مصرف غذاهای حاوی گلوتن یا محرک‌های معمول گوارش نیز ممکن است کمک‌کننده باشد.

منابع : health.harvard

به امید فردایی روشن.

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *