سرطان چشم چیست؟

سرطان چشم چیست؟ / ویکی ووک

یکی از مهم­‌ترین سوالاتی که اغلب به ذهن مردم خطور می­کند این است که آیا چشم هم سرطان می­گیرد؟ متاسفانه باید بگوییم که بله، چشم هم دچار سرطان می­شود، اما عموم مردم کمتر به سرطان چشم توجه دارند و خود را تحت معاینات دوره­ای برای بررسی احتمال ابتلا به این بیماری قرار نمی­دهند. در این مطلب می­خواهیم سرطان‌­های مربوط به چشم را بررسی کنیم تا ضرورت توجه به آن بیش از بیش خودش را نشان دهد.

سرطان چشم چیست و چند نوع سرطان چشم داریم؟

همان­طور که می‌دانید سلول‌ها در تمامی اعضای بدن وجود دارند. زمانی که سلول‌ها  دچار تداخل شوند یا به صورت نامنظم انتشار یابند ایجاد تومور می‌کنند. تومورها ممکن است در مغز، پاها و حتی چشم‌ها مشاهده شوند. چشم یکی از مهم­ترین ابزارهای شناختی انسان به شمار می‌رود که به وسیله‌ آن انسان می‌تواند درک درست و شناختی ژرف و واقع­‌بینانه از زندگی داشته باشد.

 

سرطان چشم چیست؟ / ویکی ووک

 

شایع‌­ترین تومورهای چشمی در داخل کره‌ چشم ظاهر می‌شود که شامل ملانوم و لنفوم است. این تومورهای چشمی از سلول‌هایی که مسئول تولید رنگدانه‌هاست سر چشمه می‌گیرند و سلول‌های رنگدانه­‌دار در مشیمیه، عنبیه و یا جسم مژگانی چشم را درگیر می­کند.


شاید دوست داشته باشید

زندگینامه نیوتن داستان انگلیسی زندگینامه نیوتن

اسحاق نیوتن در شهر لینکولنشیز انگلیس در سال ۱۶۴۳ بدنیا آمد. و در مزرعه بزرگ شد. هنگامی که پسر بود، او اختراعات بسیار فوق العاده ای داشت همچون آسیاب بادی و …

 


سرطان چشم چه علائمی دارد؟

عموما این بیماری علامت مخصوصی برای بیمار آشکار نمی­کند و اغلب هنگام معاینه چشمی توسط جراحان چشم قابل تشخیص است. از دست رفتن بینایی بدون درد به عنوان شاخص‌ترین علامت ابتلا به سرطان چشم به شمار می‌رود. هم­چنین وجود لکه‌های تیره و رو به رشد در عنبیه از برخی علایم سرطان چشم قلمداد می­شود و عموما افرادی که رنگ چشم روشن دارند بیشتر از افراد دارای چشم‌های تیره یا قهوه­ای در معرض سرطان چشم هستند.

 

سرطان چشم چیست؟ / ویکی ووک

 

چگونه سرطان چشم را تشخیص دهیم؟

اولین قدم معاینه دقیق توسط چشم‌پزشک است. علایم بیمار مانند:

  • وضع دید
  • شرایط کلی سلامت
  • عملکرد چشم
  • عملکرد بافت‌های اطراف چشم

 به خوبی بررسی می‌شوند. در صورت لزوم سایر روش‌ها مانند:

  • سی‌تی‌اسکن
  • ام‌آرآی
  • سونوگرافی

 نیز انجام می‌شود. بسیاری از تومورهای چشمی از راه انجام بیوپسی و تعیین نوع نمونه به‌وسیله پاتولوژیست قابل تشخیص است.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *