اپی گلوتیت چیست؟

اپی گلوتیت چیست؟ / ویکی ووک

اپی گلوتیت نوعی التهاب اپیگلوت است و یک نوع عفونت ناگهانی در کودکان است که زندگیشان را تهدید میکند. این بیماری اگر بموقع درمان نشود بسیار خطرناک می شود و راه تنفسی شخص مبتلا شده را می بندد. در ادامه با علائم و علت این بیماری آشنا می شویم. همچنین ما در مطالب  قبل درباره برخی از بیماری هایی همچون، آزبستور، آتاکسی، ملانوما و آکرومگالی و غیره… مطالبی را گذاشته ایم که در صورت علاقه میتوانید آنها را مطالعه کنید.

بیماری اپی گلوتیت چیست؟

همانطور که گفتیم توعی عفونت ناگهانی است که اپیگلوت را تحت تاثیر قرار می دهد. اپی‌گلوت‌ یک‌ صفحه‌ بافتی‌ کوچک‌ در عقب‌ گلو است‌ که‌ از ورودی‌ نای‌ مراقبت‌ به‌ عمل‌ می‌آورد. این بیماری اصولا با خروسک اشتباه می شود، اما توجه داشته باشید که اگر این بیماری ممکن است در کمتر از 12 ساعت باعث انسداد راه‌های تنفسی شخص شود. بنابراین باید فورا در صورت مشاهده علائم آن تحت درمان قرار گرفته شود.

 

 


شاید دوست داشته باشید

کدام مواد غذایی نباید دوباره گرم شوند؟ / ویکی ووککدام مواد غذایی نباید دوباره گرم شوند؟

موارد زیادی پیش می آید که غذا از وعده های قبلی باقی مانده باشد یا افراد غذای تهیه شده را به محیط کار یا تحصیل می برند تا در وقت صرف غذا، از طریق اجاق گاز یا مایکروویو آن را گرم کنند. اگرچه در برخی موارد، این کار قابل قبول است اما گاهی

 


علت بیماری اپی گلوتیت چیست؟

شایعترین علت و عامل این بیماری باکتری هموفیلوس آنفلوآنزا نوع b می‌باشد هرچند استرپتوکوکها نیز می‌توانند موجب اپی گلوتیت شوند و این بیماری بسیار مسری است و اگر مبتلا به این بیماری شدید، هرگز به ته گلو کودک نگاه نکنید.

علائم بیماری اپی گلوتیت چیست؟

این بیماری دارای علائمی چون:

  • صدا یا گریه‌ خفه‌ و گرفته‌
  • سرفه‌ در حد کم‌
  • گلو درد
  • تب
  • خشونت‌ صدا
  • آبریزش‌ از دهان‌ به‌ علت‌ مشکل‌ در بلع‌ بزاق‌
  • مشکل‌ تنفسی‌ فزاینده‌
  • دم‌ پر سروصدا، جیغ‌ مانند و با فرکانس‌ بالا
  • بنفش‌ شدن‌ پوست‌ و بستر ناخن‌ها
  • کودک‌ سر خود را ممکن‌ است‌ در وضعیت‌ نامعمولی‌ قرار دهد. کودک‌ گردن‌ خود را به‌ عقب‌ و بدن‌ خود را به‌ جلو خم‌ می‌کند، زبانش‌ را بیرون‌ می‌آورد و پره‌های‌ بینی‌ را تا حد امکان‌ گشاد می‌کند. با این‌ کار کودک‌ تلاش‌ دارد تا هوای‌ بیشتری‌ را استنشاق‌ کند.

 

اپی گلوتیت چیست؟ / ویکی ووک

 

اپی گلوتیت چگونه درمان می شود؟

درمان این بیماری با آنتی بیوتیک های وریدی همچون سفتریاکسون و کلرامفینیکل است. و برای حفظ راه تنفسی از لوله تراشه (انتوباسیون) و اکسیژن استفاده می شود. در صورت عدم امکان لوله گذاری، نای‌بری یا کریکوتیروئیدوتومی انجام میشود.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *