گیاه موشک و خواص آن

گیاه موشک و خواص آن / ویکی ووک

گیاه موشک یکی از گیاهان دارویی است که با وجود سمی و کشنده بودند آن اما اگر به مقدار لازم از آن مصرف شود بسیار برای ناراحتی های معده مفید است. در این مطلب میخواهیم با خواص این گیاه آشنا شویم هرچند که توصیه می شود که اگر میخواهیم از این گیاه استفاده کنید حتما با پزشک مشورت کنید. همچنین ما در مطالب قبل با برخی دیگر از گیاهان دارویی همچون، آناغالیس، کاتالپا، خیری، بابونه و … آشنا شده بودیم که در صورت علاقه می توانید این مطالب را نیز مطالعه کنید.

آشنایی با گیاه موشک

 

گیاه موشک و خواص آن / ویکی ووک

 

گیاهی است از خانواده Ranunculaceae، یک ساله با ساقه ای افراشته به بلندی حدود یک وجب برگهای پایین ساقه پنجه ای و سه قسمتی و برگهای بالای ساقه نیز پنجه ای ولی سه قسمت عمیق میباشد که هر قسمت نیز به دو یا سه قسمت ثانوی تقسیم شده است که با دمبرگ بلندی به ساقه متصل می شوند. گلهای آن کوچک با گلبرگهای تخم مرغی به رنگ زرد روشن است. میوه آن سبز به ابعاد یک لوبیا و شبیه توت نرسیده می باشد. این گیاه در کنار جویبارها و باتلاق ها در اغلب نقاط معتدله دنیا می روید. در هند در دره های گرم هیمالیا و شمال هند در سندو زیرستان انتشار دارد.


شاید دوست داشته باشید

نیاز بدن به آب در روز چه مقدار است؟ / ویکی ووکنیاز بدن به آب در روز چه مقدار است؟

همانطور که گفتیم در افراد مختلف این نیاز متفاوت است اما بطور متوسط هر فرد حداقل روزانه…

 


خواص گیاه موشک

 

گیاه موشک و خواص آن / ویکی ووک

 

این گیاه در طب سنتی به نام های کبیکج, کبیکه, کف الضبع , کف السبع,  موسک, ماستواچچکی, گل اشرفی, آلاله, توت زمینی معروف است و دارای طبیعتی گرم و خشک است. و همانطور که در ابتدا گفتیم تخم این گیاه بسیار خطرناک است و مصرف چند گرم از این گیاه کشنده است و توصیه می شود حتما در صورت نیاز به استفاده از این گیاه با پزشک مشورت کنید.

اما اگر نیم گرم از این گیاه خورده شود، تونیک است و در در موارد ضعف عمومی نافع میباشد، معده را تقویت میکند و برای رفع ناراحتی کلیه و تصفیه  تنفس بدبو نافع است.

برگ موشک هم مفید است و اگر تازه آن را بکوبیدو با یکی از روغن ها مخلوط کرده ضماد کنید. برای درمان جرب مفید است.

ریشه‌ی این گیاه هم دارای فوایدی است: خشک آن را بسیار نرم بسایید و بر موضع بمالید. برای رفع ناراحتی پوست، جرب و جوش و کورک مفید می باشد.

نظر شما در رابطه با این گیاه چیست؟ آیا شما این گیاه را از نزدیک دیده اید؟و با توجه به فواید و مضرات این گیاه آیا استفاده از این گیاه از نظر شما منطقی است؟ لطفا نظرات خود را از طریق کامنت برای ما ارسال کنید.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: اسرار گیاهان دارویی

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *