رشکگ و خواص آن

رشکگ یکی از گیاهان دارویی است که در درمان سل بسیار مفید است. در این مطلب می خواهیم این گیاه دارویی را بررسی می کنیم. در این مطلب میخواهیم این گیاه را بررسی کنیم. همچنین ما در مطالب قبل برخی دیگر از گیاهان دارویی همچون بابونه، ختمی، لوبلیا، آناغالیس و … آشنا شده ایم، که در صورت علاقه می توانید آن مطالب را مطالعه کنید.

مشخصات رشکگ

 گیاهی است از خانواده ی Rosaceae، و دارای دو گونه ی معروف که از نظر خواص دارویی با کمی اختلاف با هم شبیه هستند:

رشگک درشت:

گیاهی است چند ساله که بلندی آن به ۱۰۰-۴۰سانتیمتر و حتا به ۱/۵ متر نیز می رسد. ساقه ی زیرزمینی آن دراز و خزنده و ساقه ی هوایی آن افراشته، کم شاخه و خیلی کم برگ است. برگ های آن دارای ۱۵ – ۷ برگچه ی قلبی شکل دندانه دار می باشد که رنگ زیر برگها سبز تیره ی مایل به آبی است. گلهای آن به رنگ ارغوانی تیره میباشند. این گیاه در مناطق مختلف آسیا، غرب و جنوب چین و ژاپن انتشار دارد. در ایران در شمال گیلان، عمارلو، رودبار، امامزاده ابراهیم و دامنه های کم ارتفاع و آفتاب گیر کته چال و در آذربایجان در تبریز می روید.

 

رشکگ و خواص آن / ویکی ووک

 

رشگک کوچک:

گیاهی است علفی و کوتاه به بلندی ۵۰-۴۰ سانتیمتر. ساقه ی آن به رنگ سبز مایل به قرمز و برگهای آن مرکب با ۱۵-۷ برگچه و دارای دندانه های تیز است. میوه ی آن دراز و در دو طرف، سه وجهی می باشد. این گیاه در مزارع و نواحی مرطوب و سایه دار و اراضی بایر مرطوب خصوصاً اگر آهکی باشد و در اغلب مناطق نیمکره ی شمالی می روید. در ایران در فارس در کازرون – آذربایجان در خوی، تبریز، زنجناب – همدان در شورین و آق بلاغ – کرمان، تهران در شمیران و کرج و در دامنه های البرز در کوه دشنه، پس قلعه در ارتفاع ۲۰۰۰-۱۵۰۰ متری و در کندوان، گیلان، عمارلو، کبوتر چاک، امامزاده ابراهیم و ایسپیلیییلاق دیده میشود.

خواص رشکگ

همانطور که گفتم این گیاه دارای خواص بسیاری است، اگر تازه ی آن را به طور خام و به صورت سالاد بخورید. معده را تقویت میکند. بیست تا پنجاه گرم از آن را در یک لیتر آب جوش دم کنید و هر صبح و ظهر، شب یک فنجان از آب صاف کرده ی آن را بنوشید. خنک کننده و تب بر است.

 

رشکگ و خواص آن / ویکی ووک

 

پنجاه تا شصت گرم از آن را در یک لیتر آب بجوشانید، بعد با آب غلیظ آن شست وشو کنید. برای رفع ناراحتی های پوست، درمان آبله مرغان، آبسه، ورم و زخم معالجه ی سل و متوقف کردن پیشرفت سل مؤثر است. بیست تا پنجاه گرم از آن را در نیم لیتر آب بجوشانید و هر صبح، ظهر و شب یک فنجان از آب صاف کرده ی آن را بنوشید:

  • قابض است.
  • خنک کننده و میزد است.
  • برای معالجه ی اسهال خونی و دردهای روده ای نافع میباشد.
  • گردش خون را عادی میکند و برای معالجه ی ناراحتی های خونی مفید است.
  • اخلاط خونی، ادرار خونی خونریزی، روده ها و ترشحات غیرعادی عادت ماهیانه را برطرف می کند.
  • برای قطع خونریزی، التیام زخم و ضدسم مصرف می شود.
  • در دوران پس از وضع حمل زنان برای رفع مشکلات پس از زایمان تجویز می شود.
  • در مورد کودکان به عنوان کرم کش می توان مصرف کرد.

ضماد آن برای تسکین و درمان سوختگی مفید است.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: اسرار گیاهان دارویی

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *