رازک و خواص آن

رازک و خواص آن / ویکی ووک

رازک گیاهی است از خانواده شاه‌دانه و چند ساله با ساقه های یک ساله و دوپایه این گیاه به نام های رزک , ککیمور , جنحل ,حشیشه الدینار , گل خمل , همل معروف است و در درمان سرطان مفید است. در ادامه این گیاه را بررسی میکنیم همچنین در مطالب قبل برخی دیگر از مطالب همچون: افسنطین، شاه بلوط و … را بررسی کرده ایم که در صورت علاقه می توانید آن ها را مطالعه کنید.

درباره‌ی رازک

همانطور که در ابتدا توضیح دادیم، گیاهی است از خانواده ی شاه‌دانه، چند ساله با ساقه های یک ساله و دوپایه با ساقه های زاویه دار و موجی که چرخش پیچش موج آن از راست به چپ است و بلندی آن پنج تاده متر می باشد. برگهای آن خیلی شبیه به برگ مو، دارای سه تا پنج قسمت و پوشیده از کرک های خشن است.

گل های ماده ی آن کوچک و سفید رنگ به شکل خوشه می باشد که در تابستان تمام میشود، مجتمع گلهای ماده ی آن به شکل یک خوشه شامل مخروطه های میوه است و در کنار برگچه ها و برگ های کامل قرار دارد، هر مخروط دارای فلس هایی می باشد و در کنار فلس ها گل های کوچک سفید گیاه قرار دارد. این گیاه در اغلب مناطق دنیا به طور وسیع کاشته میشود و به طور خودرو در جنگل های پرپشت کنار چپرها و پرچین ها می روید، در ایران در مناطق شمال در گرگان، مازندران، گیلان وسواحل دریا به طور خودرو فراوان دیده میشود؛ به ویژه در امتداد کانالی که پیربازار را به پیله بازار وصل می کند وجود دارد.

 

رازک و خواص آن / ویکی ووک

 

خواص رازک

این گیاه دارای ترکیبات شیمیایی:

  • اسانس
  • کولین
  • آسپاراژین
  • یک ماده ی تلخ
  • ماده ی لوپولن
  • آلفارزین
  • بتارزین دارای موادی به نام هومولون ولوپولون

است.


شاید دوست داشته باشید

سیلندر چیست؟ / ویکی ووکسیلندر چیست؟

در موتورهای چهارزمانه پیستون ها بوسیله ی شاتون به میلنگ متصل می شوند و باچرخش میل لنگ، پیستون های داخل سیلندر…

 


آب جوشانده ی آن را بنوشید:

  • مدر، معرق و ضدعفونی کننده است
  • مقوی، تونیک، مخدر، مسکن و آرام کننده می باشد
  • برای قطع احتلام شبانه و رفع نعوظ های دردناک شبانه بسیار مؤثر است
  • برای درمان دردهای رماتیسم لنفاوی مصرف می شود

سی گرم از آن را در یک لیوان آب جوش دم کنید و آب آن را صاف و شیرین کرده به منظور رفع عوارض خنازیر به بچه ها بدهید. سی گرم گل آن را در یک لیتر آب جوش ده دقیقه دم کنید و آب آن را صاف کرده بنوشید. اشتهاآور است، معده را تقویت می کند، گوارش را آسان می سازد، خون را صاف می کند، برای دفع انگل مصرف می شود، برای بچه های ضعیف و کم خون در نقاط مرطوب مفید می باشد.

در استعمال خارجی سر شاخه های گل دار آن برای تسکین دردهای مفاصل و حتی درمان برخی ازسرطانها مؤثر است.

 

رازک و خواص آن / ویکی ووک

 

عوارض جانبی رازک

برای زنان باردار، مادران شیرده و کودکان زیر دو سال مضر است، خوردن زیاد آن خوب نیست و یبوست ایجاد میکند و گاه نیز خطرناک خواهد بود، آن را زیر نظر پزشک مصرف کنید و اگر در جریان مصرف، ناراحتیهای کمی از قبیل خارش و یا ناراحتی معده و اسهال ایجاد شد، باید مصرف آن کم و یا به طور کلی قطع شود و لطفا برای استفاده از این گیاه حتما با پزشک مشورت کنید.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: اسرار گیاهان دارویی

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *