جاوشیر و خواص آن

جاوشیر و خواص آن / ویکی ووک

جاوشیر گیاهی است چندساله و علفی و دارای خواص منحصر بفرد، این گیاه به نام های جوشیر , جاشیر  ,جواشیر ,کوشیر ,گاو شیر ,جاوشی ,جوواشور معروف است. در ادامه به بررسی این گیاه مفید می پردازیم.

درباره‌ی جاوشیر

جاوشیر گیاهی است از خانواده ی Umbellifarae، چند ساله و علفی که بلندی ساقه ی آن در حدود یک متر است. ساقه ی آن استوانها ی و پوشیده از تار سفید پنبه ا ی میباشد که به ساقه رنگ خاکستری سفید میدهد. ساقه ی آن در بعضی گونه ها خوابیده است. برگهای گیاه جا و شیر ساده و کاملی، بیضی، پهن نامنظم، زبر و خشن، کنارهای برگها دارای دندانه و بسیار سبز میباشد. گلهای آن زرد، به صورت چتر مرکب و خوشبو و تخم آن سیاه در ابعاد انیسون است.

 

جاوشیر و خواص آن / ویکی ووک

 

خواص جاوشیر

برگ، صمغ و ریشه ی این گیاه خاصیت درمانی دارند که هرکدام را مجزا در ادامه بررسی میکنیم.

خواص برگ جاوشیر

  • خوردن عصاره ی آن برای درمان سیاتیک مؤثر است.
  •  ده گرم از آن را در مقداری آب انگور مخلوط کرده و پس از بیست روز صاف کنید و آن را با آب انگور را بخورید. برای استسقا و طحالی بسیار نافع است.
  •  خوردن آن با سرکه و مالیدن آن برای تحلیل ورم طحال مفید است.
  • ضماد آن برای تسکین درد پهلو مؤثر میباشد.
  •  دمکرده ی آن با روغن زیتون در حدی که به صورت مرحم درآید و گذاردن آن در محلی از عضو که سگ بهار گاز گرفته باشد، مفید و ضد عفونی کننده است.

شاید دوست داشته باشید

روغن رزماری و خواص آن / ویکی ووک روغن رزماری و خواص آن

روغن رزماری بسیار معطر است و در صنعت عطر سازی هم کاربرد دارد و قیمت بالایی نیز دارد. روغن رزماری همانطور که اشاره کردیم بسیار دارای خواص بالایی است و مهمترین اثر آن …

 


خواص صمغ جاوشیر

  • اگر ۵ گرم از آن خورده شود، برای درمان استسقا، ازدیاد ترشح ادرار، ازدیاد ترشح عادت ماهیانه، یرقان، معالجه ی قطره قطره ادرار کردن، نفخ رحم، خرد کردن سنگ مثانه و کلیه و خنثی کردن سموم مفید است.
  • دو گرم از آن را با آب دمکرده ی مرزنجوش مخلوط کرده و بخورید. بادشکن است و نفخ و گاز را تحلیل میبرد، بازکننده ی گرفتگی ها و انسداد مجاری است، مقوی اعصاب ضعیف میباشد و درعین حالی چون اعتدالی دهنده است، مضعف العصاب قوی نیز خواهد بود، ضد سم است، برای بیماری سرد بلغمی خصوصاً بیماری های اعصاب و بیماری های دماغی نظیر سردرد، فلج، لقوه، صرع، صرع کودکان، رعشه ی حاصل از کثرت جماع و برای درد مفاصل، کوفتگی و درد استخوان شکسته و ترمیم آن، درد پهلو، رفع خونریزی و تسکین سرفه های بلغمی نافع است.
  •  اگر قدری از آن در دندان پوسیده گذارده یا مالیده شود، برای تسکین درد دندان نافع است.پ
  • مالیدن آن به چشم برای افزایش بینایی مفید است.

 

جاوشیر و خواص آن / ویکی ووک

 

خواص ریشه‌ی جاوشیر

آن را در آب حل کنید و در گوش بچکانید. برای کاهش سنگینی گوش نافع است.

مشمع آن برای رفع جراحات مصرف می شود.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: اسرار گیاهان دارویی

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *