بالنگ و خواص آن

بالنگ و خواص آن / ویکی ووک

بالنگ میوه درختچه ای از خانواده نارنج است و به نام های: ترنج, ترنگ, ترنجست, بادرنج, بادرنگ, بادرنگ مادی, اترج, اترج کبیر, چیتروس مدیکه نیز معروف است. این میوه دارای خواص بسیاری است که در ادامه آن ها را بررسی میکنیم.

درباره‌ی بالنگ

 

بالنگ و خواص آن / ویکی ووک

 

میوه ی درختچه ای از خانواده ی نارنج می باشد که اندازه ی این درختچه ۱/۵ تا ۲ متر و شکل آن غیرمنظم است. دارای برگهای طویل و عریض با کمی اختلاف شبیه انواع مرکبات، سبز رنگ و خوش بو می باشد. گل آن سفید است. این گیاه در نواحی گرم و مرطوب یا معتدل میروید و در نواحی گرم زمین در سال دو نوبت میوه میدهد. میوه ی آن به کلی متفاوت با مرکبات دیگر و در ابعاد یک خربزه ی کوچک می باشد که گاهی وزن آن به یک کیلو نیز میرسد و شکل آن دراز و از طرف متصل به شاخه کمی پهن و از طرف دیگر باریک میشود.

تخمهای آن که در قسمت میانی پولپ آن قرار دارد، کمی دراز و در غلاف سفیدی واقع شده، که مغز تخم آن سفید و طعم آن کمی تلخ است. پوست آن معطر، به رنگ زرد طلایی، خیلی ضخیم و موج دار و دارای برآمدگی هایی مانند تاول درشت است که قسمت عمده ی میوه را پوست زرد و گوشت سفید داخل پوست فراگرفته و تقریباً جایی برای پولپ ترش غیرخوراکی وسط آن باقی نگذارده است، میوه ی این گیاه تلخ می باشد. این درختچه در شمال ایران به طور پراکنده و در جنوب بیش تر پرورش داده می شود.


شاید دوست داشته باشید

چگونه به راحتی لکه های آشپزخانه را پاک کنیم؟ / ویکی ووکچگونه به راحتی لکه های آشپزخانه را پاک کنیم؟

تمیزکاری و از بین بردن لکه های آشپزخانه همیشه یکی از دغدغه های بانوان خانه دار بوده است در این مطلب میخواهیم یکی از موادی که در…

 


خواص بالنگ

 

بالنگ و خواص آن / ویکی ووک

 

طبیعت پوست این میوه گرم و خشک است و مغز آن یعنی شهمی که به پوست چسبیده است، نوع شیرین آن سرد و تر و نوع ترش آن سرد و خشک می باشد.

خواص این گیاه بصورت زیر است:

  • دم کرده ی پوست زرد خشک شده ی آن مسکن قی صفراوی است.
  • آن را قطعه قطعه کرده و در الکل بخیسانید و بخورید. ضد آسم خوبی است.
  • ترش آن مقوی دل، ملطف، مشهی و صاف کنندهای روح و خون از صفر می باشد و مانع ریختن صفرا به معده و امعاء می شود، جهت خفقان حار، تقویت معده و جگر، تسکین حرارت احشاع، یرقان، تشنگی و اسهال صفراوی و کبدی خوب است
  • آن را در سرکه بپزید، بعد له کنید و ضماد نمایید، برای درمان درد مفاصل، نقرس و ورمهای مختلف مفید است.
  • اگرگوشت آن را با شکر نی یا عسل مرباسازید و بخورید، مقوی و مفرح بوده و خاصیت ضد سمی دارد و سم بعضی از جانوران از قبیل عقرب و مار را تا حدی خنثی می کند.
  • آن را نرم بکوبید، بعد با روغن زیتون مخلوط کرده و بگذارید مدتی بماند، به صورت خوراکی و همچنین مالیدنی مصرف کنید. سیاتیک، درد مفاصل، دردهای عصبی، کمردرد و درد مثانه را برطرف می کند.
  • گوشت سفید آن را در دهان بگیرید لثه ها را تقویت میکند و دهان را خوش بو می سازد
  • کشیدن پودر آن به چشم، زردی چشم را مرتفع می کند.
  • اگر زالو در حلق کسی رفته باشد از آبی که بالنگ درآن جوشیده شده قرقره کند. زالو کنده و خارج می شود.
  • اگر آن را خرد کنید و لای لباس بریزید، از بید یا مورزدگی جلوگیری میشود.

به امید فردایی روشن

منابع: اسرار گیاهان دارویی

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *