گیاه زنگی دارو و خواص آن

گیاه زنگی دارو و خواص آن / ویکی ووک

گیاه زنگی دارو یکی از گیاهان دارویی است که در درمان سکسکه و یرقان نافع است. ر این مطلب میخواهیم بیشتر با این گیاه مفید آشنا شویم. همچنین ما در مطالب قبل با برخی دیگر از گیاهان دارویی همچون ختمی، لوبلیا، اسارون و… آشنا شده بودیم که در صورت علاقه می توانید آن مطالب را نیز مطالعه کنید و به اطلاعات عمومی خود در زمینه‌ی داروهای گیاهی بیش از بیش اضافه کنید.

آشنایی با گیاه زنگی دارو

 

گیاه زنگی دارو و خواص آن / ویکی ووک

 

گیاه زنگی دارو گیاهی است از سرخس ها از دسته ی نهان زادان آونددار و از خانواده‌ی Polypodiaceae چندساله، بدون گل، برگهای آن دراز به طول بیست تا چهل سانتیمتر و عرض چهار تا پنج سانتیمتر، بیضی، نوک تیز، موجی و خمیده می باشد که مستقیماً از ریشه ی گیاه بیرون آمده است و در حقیقت این گیاه ساقه ندارد، سطح بالایی برگها صاف و شفاف ولی سطح زیرین آنها دارای یک رگبرگ اصلی است که از این رگبرگ خطوط برآمده ی موازی عرضی یعنی در جهت مایل و یا تقریباً عمود به رگبرگ اصلی خارج شده است و زاویه ی آنها با رگبرگ اصلی حدود هفتاد و پنج درجه می باشد، رنگ این خطوط قهوه ای است و شامل اسپورانژها یعنی هاگ هایی می باشد که موجبات تکثیر گیاه را فراهم میکند.

این گیاه در مناطق شمال در گرگان، مازندران، اطراف رشت، غازیان روی دیوارها، در پیر بازار داخل چاه ها و کنار جاده های مرطوب، در مناطق مختلف البرز و در غرب ایران دیده می شود.


شاید دوست داشته باشید

مکان های دیدنی کیش کجاست؟ / ویکی ووکمکان های دیدنی کیش کجاست؟

کیش به دلیل محاصره بودن در دریا و جاذبه های بی نظیر خود به قطبی در گردشگری ایران بدل شده است. سواحل…

 


خواص گیاه زنگی دارو

 

گیاه زنگی دارو و خواص آن / ویکی ووک

 

برگ زنگی دارو طبیعتی گرم و خشک دارد. اگر این گیاه را بخورید:

  • بازکننده ی انسداد مجاری عروق است.
  • خردکننده ی سنگ مثانه می باشد.
  • برای رفع صرع مفید است.
  • برای از بین بردن سکسکه مفید است.
  • یرقان نافع است.

بیست گرم از خشک آن را در یک لیتر آب جوش یا شربت کاسنی دم کنید و صاف کرده ی آن را بنوشید. برای رفع بیماری کبد، مثانه، رفع سرفه و اخلاط خونی مفید است.

دوازده گرم از خشک آن را بسایید و با سرکه مخلوط کرده و بخورید. برای رفع سکسکه، درمان یرقان، خرد کردن سنگ مثانه و کلیه و سخت ادرار کردن مفید می باشد. اگر تا چهل روز آن را نرم کنید و با سکنجبین مخلوط کرده و بخورید، ورم طحال را درمان می کند.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: اسرار گیاهان دارویی

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *