زردان خاردار و خواص آن

زردان خاردار و خواص آن / ویکی ووک

زردان خاردار گیاهی است یک ساله و کوتاه به بلندی نیم متر و گاهی کمتر. ساقه ی آن منشعب است. این گیاه دارای خواص بسیاری است که در این مطلب میخواهیم این گیاه را بررسی کنیم و با آن بیشتر آشنا شویم.

درباره‌ی زردان خاردار

همانطور که گفتیم، گیاهی یک ساله و کوتاه به بلندی نیم متر و گاهی کمتر است. ساقه ی آن منشعب است. برگ های آن پیکانی شکل میباشد که به سه تا پنج قسمت مثلث شکل نوکدار تقسیم می شود، روی برگها سبز می باشد و در کنار برگ هاتارهای ظریف سفید پنبه ای وجود دارد، زیر برگها پوشیده از کرک است و در محل اتصال دمبرگ به ساقه تیغ و یا خار زردرنگ سه شاخهای وجود دارد. گلهای آن به شکل طبق در انتهای شاخه ی گل دهنده ظاهر می شود و دارای دو نوع گل نر و ماده است، گلهای نر در انتهای ساقه ی گل دهنده و گل های ماده در کنار برگها دیده می شود.

 

زردان خاردار و خواص آن / ویکی ووک

 

میوه ی آن تخم مرغی پوشیده از تار و خارهای زردرنگ است که در انتهای هر خار یک قلاب کوچک دیده می شود. این گیاه معمولاً در دامنه های مرطوب کوهستان ها و نقاط سایه دار و مرطوب حاشیه ی رودخانه ها می روید و در اروپا، آسیا و شمال آفریقا انتشار دارد، در ایران در اطراف و نزدیک تبریز و در مناطق شمالی ایران در بندرگز و حاشیه ی سفیدرود، رودبار و راه بین رشت و فومن دیده میشود.


شاید دوست داشته باشید

چگونه شربت بهارنارنج درست کنیم؟ / ویکی ووکچگونه شربت بهارنارنج درست کنیم؟

بهانارنج شکوفه های درخت نارنج است که در صنعت عطر سازی نیز کاربرد دارد این گیاه…

 

 


خواص زردان خاردار

چهل گرم از آن را در یک لیتر آب بجوشانید و آب صاف کرده را شیرین نموده بین هر دو غذا یک یا دو فنجان بنوشید.

  • مدر است،
  • ضد خنازیر می باشد،
  • برای رفع ناراحتی های پوست و التیام زخم و جراحت به کار می رود.

 

زردان خاردار و خواص آن / ویکی ووک

 

برای تبدیل کردن مو به رنگ زرد یا بلوند، آن را با آب گرم خمیر کنید، پس از شستن و خشک کردن مو،خمیر را به موهابمالید و صبر کیند تا رنگ بگیرد.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع : اسرار گیاهان دارویی

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *