جعده کاجی و خواص آن

جعده کاجی و خواص آن / ویکی ووک

جعده کاجی گیاهی است از خانواده نعنا علفی و یکساله که ارتفاع آن کمی کم تر از نیم متر است. این گیاه به نام های عنبر بید, گل اربه, صنوبر الارض, جُعدَه و جَعدَه معروف است و دارای خواص مفیدی است که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم. ما در مطالب قبل به خواص گیاهان دارویی مثل: آناغالیس, آمله و آش انگور و غیره … پرداختیم، در این مطلب، گیاه دارویی جعده کاجی را بررسی می‌کنیم.

درباره‌ی جعده کاجی

همان‌طور که اشاره کردیم این گیاه، علفی و یک ساله با ساقه‌ی چهارگوشه و پوشیده از تار که بلندی آن کمی کمتر از نیم متر است. برگ‌های آن بریدگی‌های عمیق دارد، معمولاً این بریدگی‌ها هر برگ را به سه قسمت تقسیم می‌کند که روی هر یک از آن سه قسمت پوشیده از کرک است و در کناره‌ی آنها خارهای کوچک باحالت چسبندگی وجود دارند. گسترده روی زمین است. گل‌های آن سفید مایل به زرد به ابوی تند و طعم آنها کمی تلخ است. این گیاه در نقاط نمناک مناطق مدیترانه می‌روید. در ایران در ارتفاعات البرز و حصار بند و در شمال ایران در گیلان بین کبوتر چاک و پاک ده و در آذربایجان بین تبریز و خوی به‌طور خودرو دیده می‌شود.

 

جعده کاجی و خواص آن / ویکی ووک

 


شاید دوست داشته باشید

چگونه به راحتی سیگار را ترک کنیم؟ / ویکی ووکچگونه به راحتی سیگار را ترک کنیم؟

استعمال دخانیات به اشکال مختلف، برای بیش از پنج قرن، به یک عادت ناسالم تبدیل شده است؛ عادتی که ترک آن برای بسیاری از افراد دشوار است همچنین امروزه به خوبی ثابت شده است که اعتیاد به دخانیات در کنار ناباروری، به بروز اختلالات…


خواص جعده کاجی

این گیاه دارای طبیعتی گرم و خشک است و نوشیدن 4/3 تا یک لیوان از آب دم‌کرده‌ی آن نسبت به سن مدر و قاعده آور است و  اخلاط را لطیف می‌کند. مهم‌ترین خواص این گیاه عبارت‌اند از:

  • فراموشی را کاهش می‌دهد
  • ذهن را تقویت می‌کند
  • برای درمان استسقای سرد مفید است
  • یرقان سیاه را درمان می‌کند
  • ضد کرم است و برای اخراج کرم کدو و کرم روده مصرف می‌شود
  • نفخ را از بین می‌برد
  • برای خُرد کردن سنگ مثانه، پاک کردن زخم و تسکین درد مفاصلی مفید می‌باشد.

همچنین اگر تازه‌ی این گیاه را ضماد کنید برای پاک کردن زخم‌های کهنه و التیام آنها مفید است. و پاشیدن گرد خشک آن برای خشک‌کردن و التیام زخم‌ها نافع می‌باشد.

 

جعده کاجی و خواص آن / ویکی ووک

 

عوارض جانبی جعده کاجی

این گیاه برای معده مضر است و سردرد می‌آورد، و مصلح آن حماما است. لطفاً برای استفاده از این گیاه حتماً با پزشک مربوطه مشورت کنید.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: کتاب اسرا گیاهان دارویی

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *