پیری چه تاثیری روی دستگاه گوارش دارد؟

تاثیر پیری برروی دستگاه گوارش / ویکی ووک

هرچه غبار پیری بیشتر روی موهایی انسان ها می‌نشیند انسان فرسوده تر می شود و دستگاه ها و اندام بدن کارشان کندتر می‌شود و پیرتر میشود. در این مطلب میخواهیم تاثیر این پیری را بر روی دستگاه گوارش بررسی کنیم.

تاثیر پیری برروی دستگاه گوارش

 

تاثیر پیری برروی دستگاه گوارش / ویکی ووک

 

وقتی صحبت از پیری و تاثیر آن برروی گوارش می شود یعنی اینکه هرچی سنمان بالاتر می رود باید تغییراتی بر رژیم غذایی بدهیم و غذاهایی را انتخاب کنیم که دستگاه گوارشمان بتواند آن را هضم کند. درادامه عملکرد روده و معده را در هنگام پیری مورد بحث قرار می دهیم.

معده

در پایان مری دریچه تحتانی مری قرار دارد که  esophageal sphincter نامیده می شود. با بالا رفتن سن  این عضله حلقه مانند ضعیف تر می شود و در نتیجه محتویات معده  و اسید به لوله مری بازمی گردد.

اگر دچار مشکل ترش کردن یا سوء هاضمه می شوید  به غذاهایی که ممکن است باعث بروز آن شود توجه کنید. غذاهای اسیدی ،پرچربی وادویه دار و مرکبات باعث تحریک اسید معده می شود. با خوردن وعده غذای کوچک تر و کم نمک می توان احتمال سوزش معده را به طور چشمگیری کاهش داد.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید، احتمال وجود باکتری اچ پیلوری است که در آستر معده  قرار دارد و باعث زخم معده می‌شود.این عفونت را می توان از راه آزمایش خون یا آندوسکوپی شناسایی کرد.


شاید دوست داشته باشید

سیلندر چیست؟ / ویکی ووکسیلندر چیست؟

در موتورهای چهارزمانه پیستون ها بوسیله ی شاتون به میلنگ متصل می شوند و باچرخش میل لنگ، پیستون های داخل سیلندر…

 


روده

با بالا رفتن سن، روده  در جذب مواد غذایی کلیدی مانند کلسیم،، ویتامین A ، B-12، K  و D تنبل می شود زیرا حرکات عضلانی و همچنین عملکرد روده بزرگ کندتر می شود. در نتیجه، افراد بالای 50  سال ممکن است دچار یبوست شوند .این افراد در معرض خطر بیشتر سرطان روده بزرگ یا نوعی عفونت در روده هستند. لازم است ویتامین های از دست رفته را از طریق مصرف مواد غذایی تازه یا مکمل جبران کنید.با مصرف فیبر موجود در غلات سبوس دار ، میوه و سبزی می توان با یبوست مقابله کرد.

علاوه بر معده و روده کبد نیز در سنین بالا، عملکرد ضعیفی دارد و در معرض خطر سنگ صفرا قرار دارد. زیرا مجرای صفراوی در ابتدای روده تنگ می شود و صفرا مجبور است برای مدت طولانی تر در کیسه صفرا بماند که باعث سفت شدن آن می شود بنابراین توصیه می شود که چربی بدن کنترل شود و غذاهای چرب خورده نشود.

به امید فردایی روشن 🙂

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *