روان شناسی سلامت چیست؟

روان شناسی سلامت چیست؟ / ویکی ووک

روان شناسی سلامت با مطالعه فرایندهای روان شناختی در سلامت، بیماری و سیستم مراقبت های بهداشتی مرتبط است. در این مطلب می خواهیم با این اصطلاح آشنا شویم و حوزه های اصلی روان شناسی سلامت را نام ببریم. همچنین ما در مطالب قبل با طبیعت درمانی نیز آشنا شده ایم که در صورت علاقه می توانید آن مطالب را نیز بخوانید و اطلاعات خود را در این زمینه نیز افزایش دهید.

روان شناسی سلامت چیست و روان شناسان سلامت به چه کسانی گفته می شود؟

همانطور که در ابتدا توضیح دادیم، روان شناسی سلامت، بیماری و سیستم های مراقبت های بهداشتی را مورد مطالعه قرار می دهد و روان شناسان سلامت عوامل رفتاری مرتبط با سالم ماندن را مطالعه و بررسی می کنند و به بهبود کیفیت زندگی بیماران دارای مشکلات سلامت، کمک می کنند. آن ها همچنین افراد را درمحیط های تحقیقات تجربی، بررسی و همراه با برخی گروه ها درمحیط زندگی واقعی کار می کنند و تعاملات بین متخصصان سلامت و بیماران را درسیستم مراقبت های بهداشتی مورد مشاهده قرار می دهند.

 

روان شناسی سلامت چیست؟ / ویکی ووک

 

روان شناسی سلامت یکی از رشته های فرعی به سرعت در حال رشد در روان شناسی است و روان شناسان نظریه های مختلف از روان شناسی شخصیت، روان شناسی اجتماعی، روان شناسی رشد و روان شناسی زیستی را به کار می برند تا چگونگی تأثیر عوامل روان شناختی بر سلامت را درک کنند و توضیح دهند. به ویژه، نظریه های روان شناسی اجتماعی مربوط به تنظیم رفتار، در پیشبرد این هدف مهم است و برای درک چرایی و چگونگی انتخاب اهداف سلامت توسط مردم و راهبردهای به کار گرفته شده برای رسیدن به این اهداف نقش دارد.

تاریخچه روان شناسی سلامت

لفظ روان شناسی سلامت برای اولین بار توسط ماتارازو در سال 1980 به کار گرفته شد. او روان شناسی سلامت را به این صورت تعریف کرده است: مجموعه ای از کمک های آموزشی، علمی و حرفه ای خاص مربوط به رشته روان شناسی که به منظور ارتقا و حفظ سلامت، پیشگیری و درمان بیماری ها و شناسایی عوامل مرتبط به علل و تشخیص سلامت، بیماری و اختلال در و تشخیص سلامت، بیماری و اختلال در عملکرد مرتبط انجام می شود.

روان شناسی سلامت چه حوزه هایی دارد؟

 

روان شناسی سلامت چیست؟ / ویکی ووک

 

طبق تعریف ماتارازو، حوزه های اصلی روان شناسی سلامت به صورت زیر مشخص می شوند:

  • ارتقا و حفظ سلامت
  • پیشگیری و درمان بیماری ها مزمن
  • علت شناسی و عوامل مرتبط با تشخیص سلامت و بیماری
  • یکی دیگر از حوزه های مهم مرتبط با روان شناسی سلامت با عنوان رفتار بیمار در سیستم مراقبت های بهداشتی بیان شده است.

روان شناسی سلامت از دیگر رشته های مرتبط مانند روان شناسی بالینی و طب رفتاری با تمرکز بر سلامت جسمی (به جای ذهنی) و جهت گیری اش بر جنبه های رفتار سلامت (به جای دارو) متمایز شده است همچنین یافته های حاصل از پژوهش های بنیادین توسط روان شناسان سلامت، در محیط های بسیاری اعم از بخش مراقبت های اولیه و بیمارستان هایی با خدمات بهداشتی شهری کاربرد دارند و از فنون مداخله ای مختلف مانند آموزش بهداشت، آموزش و درمان شناختی- رفتاری استفاده می کنند.

نظر شما در رابطه با این علم چیست؟ آیا این روش روش درمانی مناسبی برای درمان است لطفا نظرات خود را از طریق کامنت برای ما ارسال کنید.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: ویکی پدیا | زندگی سلام

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید