گیلاس و خواص آن

گیلاس

در مطالب قبل با خواص میوه هایی همچون هلو، شلیل، کیوی، طالبی و غیره… آشنا شده ایم در ادامه ی این مطالب امروز می خواهیم با خواص میوه ای به نام گیلاس آشنا شویم که میوه ای که طبع آن سرد و تر است و گرد و ملین است. گیلاس به رنگ های قرمز،سیاه ،زرد یافت می شود. ایران با تولید 225تن سومین تولید کننده این میوه بعد از ترکیه و آمریکا می باشد که عمده تولید آن در ایران دشت کهریز ارومیه و شهرستان اشنویه می باشد.

درباره گیلاس

 

گیلاس

 

گیلاس سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی است که به همین علت پیری را به تاخیر می اندازد. تمام قسمت های این میوه در طب و صنعت مورد استفاده قرار می گیرد. این میوه دارای کبالت ،مس ،منگنز و روی می باشد. این میوه کلسترول و سدیم ندارد اما از ویتامین C و فیبر بالایی برخوردار است.

خواص گیلاس

گیلاس به علت داشتن ملاتونین سیستم عصبی را آرام کرده و چرخه بدن را تنظیم می کند. این میوه جایگزین مناسبی برای مسکن هایی از جمله آسپرین ،مورفین ،ادویل می باشد. بسیار کم کالری و بسیار مغزی است پس مشکلی ندارد که در برنامه رژیمی هر فردی قرار بگیرد. این میوه سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد و به هضم غذا کمک می کند و هم چنین برای کلیه ها مفید است و به دفع سموم بدن کمک می کند.

گیلاس

میوه گیلاس برای:

  • قلب
  • روده
  • معده

بسیار مفید است و سنگ کلیه را از بین می برد و همچنین قوای فکری را تقویت می کند.

ضد آرتروز است و درمان مناسبی برای آرتریت، رماتیسم ،واریس و دردهای مفصلی است. این میوه برای پوست مفید است و می توان از آن به عنوان ماسک زیبایی استفاده کرد که چروک های پوست را کاهش می دهد . این میوه چون نشاسته و قند کمی دارد دیابتی ها می توانند چند وعده غذایی خود را به گیلاس اختصاص دهند (البته با توجه به متخصص تغذیه می توان مصرف کرد)

شیوه مصرف گیلاس

 

گیلاس

 

گیلاس را باید قبل از غذا خورد تا اشتها را کم کند (بهتر است یک ساعت قبل از غذا خورده شود) خوردن این میوه بعد از غذا و بعد از آب باعث نفخ معده می شود و بهتر است بهتر است تازه تازه پس از چیدن از درخت تناول کرد در غیر این صورت تنها 1 تا 3 روز به خوبی نگهداری می شود و می توان آن را فریز کرد (بهتر است هسته آن دراورده شود).


Arezooنویسنده :

آرزو بزرگوار

درباره نویسنده : دانش آموز


 

منابع: دکتر سلام / بیتوته / 7 گنج

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *