گل آفتاب پرست و خواص آن

گل آفتاب پرست

گل آفتاب پرست ، گیاهی علفی و یک ساله به شکل بوته ای با ساقه های جوبی، لبه ارتفاع 70 سانتی متر است. این گیاه از خانواده گل گاوزبان است و نام های دیگر آن:  آفتاب پرست, آفتاب گردک, دوارالشمس و صامریوما است. در مطالب پیش از گیاهانی همچون بادرنجبویه و آناغالیس ، افسنطین، شوید، جعفری و… صحبت کردیم در این پست میخواهیم به خواص گیاهی گل آفتاب پرست بپردازیم.

درباره ی گل آفتاب پرست

همانطور که عرض کردیم گیاهی است علفی و یک ساله به شکل بوته ای با ساقه های چوبی، ساقه ی آن کوتاه  پوشیده از پرز و غباری و بلندی آن به ده تا 70 سانتی متر مس رسد و خیلی پرشاخه و منشعب است. برگهای آن کامل، پهن، بیضی، نوک تیز و درتماس با دست، زبر و خشن می باشد. گل های آن مجتمع خوشه ای سفید مایل به زرد و بدون بو و خمیده شبیه عقرب است.

گل آفتاب پرست

این گیاه در طول تابستان گل می دهد و در مناطق با آب و هوای مدیترانه ای جنوب اروپا و جنوب غربی آسیا و شمال آفریقا و ایران می روید. در ایران بیشتر در موستان ها و کنار جاده ها و اراضی سنگلاخ و همچنین در همدان دیده شده است.این گیاه دارای گونه های متعددی می باشد.

خواص گل آفتاب پرست

طبیعت این گیاه گرم و خشک است و درجه ی حرارت آن بیشتر از درجه ی خشکی آن می باشد. این گیاه برای رفع سمیت عقرب مفید است و صفرا و قاعده آور است و برای دفع سنگ کلیه هم نافع است. از برگ این گیاه در درمان نقرس استفاده می کنند و تخم آن نیز برای رفع سنگ مثانه و تب مفید است.

گل آفتاب پرست

مهمترین اثرات آفتاب پرست:

طریقه ی مصرف گل آفتاب پرست

اگر آب چهار عدد از سرشاخه های گلدار و تازه ی آن که شامل برگ و تخم نیز باشد بگیرید و با عسل شیرین کنید و بخورید، محلل  مسهل بلغم و صفرا آور است و اگر با سرکه مخلوط و خورده شود برای رفع سمیت عقرب مفید است.

تازه ی آن را بکوبید و ضماد کنید برای رفع انواع زگیل و اگزما مفید است.

20 تا 30 گرم برگ و سرشاخه های گلدار گیاه را در یک لیتر آب جوش دم کنید و آب صاف کرده ی آنرا هر صبح و ظهر و شب فنجان بنوشید. سنگ کلیه را رفع میکند.

گل آفتاب پرست

عوارض جانبی گل آفتاب پرست

این گیاه برای طحال مضر است و مصلح آن نیز عسل است. همچنین لطفا برای مصرف این گیاه جهت درمان های بالا که ذکر شد حتما با مشاور داروی گیاهی مشورت کنید.

به امید فردایی روشن

منابع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *