چگونه میزان پلاکت خون را افزایش دهیم؟

چگونه میزان پلاکت خون را افزایش دهیم؟ / ویکی ووک

ما در مطالب قبل درباره‌ی پلاکت خون و میزان مناسب پلاک در خون صحبت کردیم در این میخواهیم بررسی کنیم که چگونه می توانیم میزان پلاکت خون را افزایش دهیم.

راه های افزایش میزان پلاکت خون در بدن

برخی مواد غذایی طبیعی هستند که می توان با گنجاندن آن ها در رژیم غذایی‌مان میزان پلاکت خون خود را افزایش دهیم:

ویتامین ب 12

به حفظ سلول های خونی شما کمک می کند. کمبود ویتامین ب 12 با شمارش کم پلاکت ها همراه است. جگر، سیب زمینی و  تخم مرغ از بهترین منابع ویتامین ب ۱۲ است.  این ویتامین در منابع لبنی مانند شیر و پنیر نیز یافت می شود. نتایج برخی مطالعات نشان می دهد شیر گاو می تواند با تولید پلاکت مرتبط باشد.

فولات

شکلی ازویتامین ب است که برای سلول های خونی ضروری است. فولات در منابع طبیعی از جمله بادام زمینی، نخود، لوبیا و پرتقال یافت می شود.

پروتئین های بدون چربی

پروتئین های بدون چربی منابع بسیار خوبی از زینک و ویتامین ب 12 است. این مواد مغذی نقش مهمی در معکوس کردن اثر بیماری ترومبوسیتوپنی دارد. در صورتی که دچار کاهش پلاکت خون شده اید، باید به رژیم های غذایی حاوی پروتئین های پلاکت ساز مانند بوقلمون، ماهی و مرغ روی آورید.

 

چگونه میزان پلاکت خون را افزایش دهیم؟ / ویکی ووک

 


شاید دوست داشته باشید

بادام تلخ و خواص آن / ویکی ووکبادام تلخ و خواص آن

بادام تلخ دارای ماده مخصوصی ( ۱ تا ۳ درصد ) بنام آمیگدالین (Amygdlin ) می باشد که از اثر آب بر روی این ماده اسید سیانیدریک و…

 


آهن

تامین این ماده معدنی برای افزایش توانایی بدن در تولید سلول های سالم خون ضروری است. نتایج مطالعات نشان می دهد که از سال 2012 تا کنون تعداد افراد مبتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن در سراسر دنیا در حال افزایش است. شما می توانید سطح بالایی از آهن را از طریق مصرف غذاهایی مانند:

  • گوشت قرمز
  • دانه کدو تنبل
  • عدس
  • و …

دریافت کنید.

ویتامین سی

به پلاکت ها کمک می کند تا با هم ترکیب شوند و به طور موثر عمل کنند. همچنین به جذب موثر آهن در بدن کمک می کند و باعث افزایش شمار پلاکت ها می شود. ویتامین سی در:

یافت می شود.

کلروفیل

دارای ساختار مولکولی شبیه هموگلوبین است و درتولید خون و افزایش پلاکت های خون نقش مهمی دارد. آب پنیر حاوی بیش از 70 درصد کلروفیل است.

روغن کبد ماهی و روغن کتان

مصرف همزمان روغن کتان و روغن کبد ماهی به تقویت سیستم ایمنی بدن منجر می شود. این روش، یک رویکرد قابل توجه در درمان کمبود پلاکت خون است.

 

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *