چگونه تمرکز دانش آموزان را افزایش دهیم؟

تمرکز دانش آموزان

دانش آموزان وداوطلبان کنکور باید برای موفقیت بیشتر، مصرف غذاهای حاوی امگا ۳ و سبزیجات را در برنامه اصلی غذایی خود قرار دهند. بسیاری از دانش آموزان و داوطلبان در روزهای پیش از امتحان تا حد امکان به مطالعه می‌پردازند و تصور می‌کنند که غذا و استراحت مانع از مطالعه می‌شود، در صورتی که با تغذیه صحیح می‌توان بازده فکری را افزایش داد. دراین پست به نکات تغذیه ای که باعث افزایش تمرکز دانش آموزان می شود میپردازیم.

نکات تغذیه ای برای افزایش تمرکز دانش آموزان

 

تمرکز دانش آموزان

 

به کارگیری نکات و توصیه‌های زیر، توان شما را برای یادگیری بهتر و موفقیت در  آزمون ها  افزایش می‌دهد:

در زمان مطالعه غذا نخورید

در زمان کار یا مطالعه غذا نخورید و برای این کار زمان خاصی را در نظر بگیرید تا با آرامش بیشتری غذا بخورید. نتایج بررسی‌ محققان نشان می‌دهد که مصرف غذاهای نشاسته‌ای مانند ماکارونی، برنج و نان در شب امتحان، به دلیل تاثیرگذاری در کیفیت خواب مفید است. صبح روز امتحان بهتر است به منظور افزایش کارایی مغز، از مواد سرشار از پروتئین یا فیبر مانند تخم مرغ، نان سنگک یا بربری با عسل یا پنیر استفاده شود. کارشناسان تغذیه به داوطلبان کنکور که اضطراب زیادی دارند و نمی‌توانند صبحانه‌ مفصلی بخورند، توصیه می‌کنند از موز و مقداری کشمش استفاده کنند.

تمرکز دانش آموزان

سبزی تازه بخورید

بعضی از داوطلبان به دلیل اضطراب زیاد، امتحان خود را خراب می‌کنند، بنابراین بهتر است برای مقابله با این اضطراب از غذاهای مناسب استفاده شود. بعضی از سبزی‌ها از قبیل ریحان، نعناع، کاهو و سیب در کاهش اضطراب بسیار مفید است. مصرف سبزی و میوه‌های تازه توصیه می‌شود. همچنین خوردن ریز مغزی های نظیر

  • آجیل
  • بادام
  • کشمش
  • فندق
  • گردو
  • نخودچی

که سرشار از منیزیم است.

، به یادگیری کمک می‌کند، زیرا کمبود آن یکی از علل کاهش یادگیری است.

دوغ نخورید

در ساعات مطالعه از خوردن:

  • ماست ترش
  • دوغ ترش

بپرهیزید

شیرینی زیاد نخورید

بر خلاف تصور عموم، مطالعه و درس خواندن نیاز بدن به انرژی را و تمرکز دانش آموزان را افزایش نمی‌دهد، بنابراین استفاده بیش از حد از مواد غذایی شیرین و چرب در طول دوران امتحان، نه تنها مفید نیست، بلکه سبب چاقی می شود.

تمرکز دانش آموزان

نوشیدنی های مفید بخورید

مصرف روزانه یک لیوان شیر، برای ایجاد آرامش در طول دوران امتحان موثر است.

خوردن عسل و نوشیدنی‌های حاوی عسل در کاهش اضطراب بسیار موثر است. هنچنین از خوردن بی رویه قهوه خودداری کنید زیرا مواد حاوی کافئین نظیر قهوه و انواع کولا‌ها محرک مغز است و باید از مصرف بی‌رویه آن خودداری شود. در مقابل زنجبیل با افزایش خون‌رسانی آثار مثبتی در افزایش قدرت تمرکز و مقاومت بدن در قبال تنش‌های عصبی و خستگی دارد و باعث کاهش خواب آلودگی می شود.

ویتامین E بخورید

 ویتامین E در اکسیژن‌رسانی به مغز و خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد مهاجم به مغز و اعصاب موثراست؛ از این رو استفاده از جوانه گندم و افزودن آن به سالاد، ماست و یا سوپ و خوراکی‌های مختلف توصیه می‌شود.

و در آخر خوب است بدانید سرب حتی به میزان ناچیز عامل اختلال در امر یادگیری، ایجاد بیش فعالی و کاهش بهره هوشی است و جیوه هم به علت تمایل خاص به بافت مغز، عامل مهمی در بروز افسردگی، خستگی، سردرد، فراموشی واختلال در تمرکز به شمار می‌رود. در این میان مصرف جوانه گندم، محصولات تهیه شده از غلات کامل به ویژه نان‌های تهیه شده از گندم و جو و حبوباتی نظیر لوبیا، نخود، عدس، ماش و منابع حیوانی نظیر ساردین، ماهی تن، زرده تخم مرغ، جگر حیوانات جوان، سبزیجات دارای برگ سبز تیره و گوجه فرنگی که حاوی سلنیم است، مفید است. زیرا سلنیم از طریق اتصال به فلزات سنگین سرب و جیوه و فلزات سمی نظیر آرسنیک و کادمیم، این فلزات را از بدن دفع می‌کند.

به امید فردایی روشن

منابع: روزنامه خراسان

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *