چرا همیشه احساس خستگی میکنیم؟

احساس خستگی

علت بی خوابی های شبانه شما ممکن است با ترشحات هورمونی در ارتباط باشد. خستگی آدرنال، مشکل تیروئیدی یا اختلال هورمون متابولیک مانند قند خون بالا می تواند موجب خستگی شما شود. خستگی یک مشکل جدی برای بسیاری از مردم جهان است. در این مطلب میخواهیم برخی از علائم و دلایل احساس خستگی را بررسی کنیم و این را هم نیز بدانید که خستگی دلایل و علائم متعددی دارد که حتما باید برای تشخیص دقیق آن به پزشک مراجعه کنید.

دلایل احساس خستگی

همانطور که در ابتدا نیز گفتیم خستگی دلایل و علایم متنوعی دارد که درمان را دشوار می کند. گاهی اوقات احساس خستگی می تواند مبهم باشد و برای یک یا دو هفته ادامه یابد، اما اگر با علایم بلند مدت مانند:

مواجه هستید، باید به پزشک مراجعه کنید تا از ابتلا نشدن به سندروم خستگی مزمن اطمینان یابید. اگر به سندروم خستگی مزمن مبتلا نیستید، ممکن است عادت های روزانه شما در بروز این مشکل نقش داشته باشد. در برخی از دلایل احساس خستگی را بررسی میکنیم.

احساس خستگی

مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت نمی کنید (یا بیش از اندازه دریافت می کنید)

در حالت پایه، آن چه ما می خوریم انرژی بدن را تامین می کند. از این رو، اگر به میزان کافی خوراکی های سالم و خوب مصرف نکنید، احساس خستگی و بی حالی چندان جای شگفتی نخواهد داشت. عادات غذا خوردن خود را زیر نظر قرار دهید و این موضوع را که آیا وعده های غذایی شما بر اساس مواد غذایی کامل شکل گرفته است،  بررسی کنید.

احساس خستگی

اگر این گونه نیست، متعادل کردن رژیم غذایی خود را مد نظر قرار دهید. برای تامین ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن، مصرف چند وعده میوه و سبزی طی روز را در برنامه غذایی تان قرار دهید یا یک مولتی ویتامین را به رژیم صبحگاهی خود اضافه کنید.کمبود مواد مغذی، به طور ویژه برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک یا آن هایی که عدم تحمل گلوتن دارند، می تواند رخ دهد، زیرا پوشش داخلی روده به واسطه التهاب آسیب دیده و نمی تواند مواد مغذی را از غذای مصرفی جذب کند.

هورمون های شما عملکرد درستی ندارند

اگر هورمون ها عامل اصلی است، مصرف قهوه و قند را برای مدتی کنار بگذارید، زیرا این دو ماده می تواند موجب استرس در سیستم آدرنال شما شود. با مصرف مکمل هایی مانند جینسینگ، عملکرد سیستم آدرنال بهبود می یابد. همچنین مصرف مواد غذایی که به بهبود غدد آدرنال کمک می کند، مانند:

  • آب گوشت
  • جلبک دریایی
  • مواد غذایی تخمیر شده که سرشار از ید و اسید آمینه هاست

مفید است.

احساس خستگی

اضطراب و استرس مهم ترین دلیل احساس خستگی

به گزارش ایران اکونومیست، اگر در به خواب رفتن مشکل دارید، احساس خستگی چندان جای تعجب ندارد. استرس و اضطراب از عوامل بروز اختلال خواب است. اگر هنوزهم احساس بی خوابی و بی قراری می کنید، مصرف مکمل ملاتونین پیش از خواب را امتحان کنید، زیرا با فریب غده صنوبری مبنی بر این که ملاتونین به طور طبیعی در حال تولید است، احساس خواب آلودگی بیشتری در شما شکل می گیرد.

سیستم ایمنی بدن شما ضعیف است

ضعف در سیستم ایمنی بدن به دلیل نیاز باکتری های روده به یک تقویت کننده پروبیوتیکی، ابتلا به بیماری یا وجود التهاب مزمن در بدن، می تواند عامل اصلی احساس خستگی شما باشد. با دریافت روی و ویتامین C به میزان کافی و مد نظر قرار دادن مصرف پروبیوتیک، سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید. اگر پس از اتخاذ این شیوه ها همچنان در بیدار شدن از خواب هنگام صبح دچار مشکل هستید و احساس خستگی شما را رها نمی کند، به پزشک مراجعه کنید. خستگی عمومی می تواند نشانه ای از برخی بیماری های جدی مانند:

باشد.

به امید فردایی روشن

منابع: زندگی سالم

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *