پوسته شدن سر نوزاد را چگونه درمان کنیم؟

پوسته شدن سر نوزاد را چگونه درمان کنیم؟ / ویکی ووک

یکی از اختلالات شایع و بی خطری که احتمال دارد نوزاد به آن دچار شود پوسته شدن سر آن است، در این مطلب میخواهیم علت این اختلال و راه های درمان پوسته شدن سر نوزاد را بررسی کنیم. همچنین ما در مطالب قبل دلایل قرمزی پوست نوزاد را بررسی کرده بودیم که در صورت علاقه می توانید این مطلب را نیز مطالعه کنید.

علت پوسته شدن سر نوزاد

همانطور که در ابتدا گفتیم پوسته شدن سر نوزاد یکی از اختلالات شایع است که امکان دارد نوزاد به آن دچار شود، هرچند که اگر این عارضه بیش از حد طولانی باشد و با راه های که در ادامه بررسی می کنیم درمان نشود آنگاه باید به پزشک اطفال مراجعه کنید. این پوسته ها شبیه به شوره سر هستند و امکان دارد در موارد شدید تر امکاان دارد پوسته‏‌ها کاملا ضخیم، چرب و زرد رنگ باشد یا حالت کبره داشته باشد. این اختلال ممکن است بین دو هفتگی تا سه ماهگی دیده شود که معمولا بعد از چندین ماه خود به خود بر طرف می‏شود.

 

پوسته شدن سر نوزاد را چگونه درمان کنیم؟ / ویکی ووک

 

علت ایجاد این پوسته‏‌ها این است که غدد سباسه موجود در پوست سر بیش از حد چربی ترشح می‏کند و این چربی‏‌ها به پوسته ‏هایی خشک تبدیل می‏شود و می ریزد. بسیاری از کارشناسان معتقدند که ترشح بیش از حد هورمون ها در مادر و رسیدن آن به جنین هنگام تولد موجب فعال شدن بیش از حد غدد سباسه می شود. وقتی پس از چند ماه میزان هورمون ها در بدن کودک پایین می آید، این اختلال هم از بین می‏رود.

راه های درمان پوسته شدن سر نوزاد

برای برداشتن پوسته ها بهترین راه این است که دوبار در هفته روغن های مخصوص کودک یا روغن‏‌های گیاهی مانند روغن زیتون را روی سر کودک بمالید و 15 دقیقه صبر کنید؛ سپس موهای او را شانه کنید تا پوسته‏‌ها بریزد. سپس سر او را با یک شامپو ملایم مخصوص بچه بشویید. بعضی از پزشکان توصیه می‏کنند که شامپو را به مدت 20 دقیقه روی سر کودک نگه دارید (یا تا وقتی که بچه می‏تواند تحمل کند) و سپس سر او را با یک پارچه یا حوله نرم ماساژ دهید.

نظر شما در رابطه با پوسته شدن سر نوزاد چیست؟ آیا راه درمان بهتری برای این عارضه در نظر دارید؟ لطفا نظرات خود را از طریق کامنت برای ما ارسال کنید.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: زندگی سالم

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *