نفس عمیق چه فوایدی دارد؟

نفس عمیق

حتما شنیده اید بارها و بار که گفته اند که نفس عمیق بکش تا آرام شوی. شاید خنده دار بنظر برسد که بگویم که نفس عمیق باعث سلامتی هرچه بیشتر بدن انسان میشود. اما پژوهش های زیادی نشان داده است که نفس عمیق می‌تواند سیستم ایمنی بدن انسان را تقویت کند، اضطراب و افسردگی را کاهش دهد، هورمون‌های مغز را تحت تاثیر قرار دهد. در این مطلب میخواهیم، فواید بسیار زیاد نفس اونم از نوع عمیق را مورد بحث قرار دهیم.

فواید نفس عمیق

 

نفس عمیق

 

همانطور که در ابتدا گفتیم این عمل باعث می شود تا سیستم ایمنی بدن انسان تقویت شود و اضطراب و افسردگی از بدن دور شود. علاوه بر آن روند آسیب دیدگی ماده ژنتیکی انسان را متوقف میکند و آهنگ پیری را کند می سازد. تنفسهای عمیق پیام‌هایی را به مغز ارسال می‌کند تا ضربان قلب را کند سازد، گوارش را بهبود ببخشد و احساس آرامش و تندرستی را افزایش دهد؛ از این‌رو ترشح هورمون‌های استرس مانند کورتیزول‌ را کاهش می‌دهد. همچنین اختلالاتی مانند اضطراب و افسردگی می‌تواند به تدریج وخیمتر شود، در نتیجه، کاهش ترشح هورمون‌های استرس مانند کورتیزول، برای موفقیت در درمان این اختلالات حیاتی است.

نفس عمیق چه تاثیری بر سلامت بدن دارد؟

تنفس عمیق اثری چشمگیر بر سه ترکیب شیمیایی در بدن انسان دارد که به نام سیتوکین‌ها شناخته می‌شوند. این سیتوکین‌ها با درد و التهاب پیوند خورده‌اند اما تنفس عمیق میزان این ترکیبات را کاهش می‌دهد که در پی آن درد کاهش می یابد.

نفس عمیق چه تاثیری بر سلامت روانی دارد؟

انجام دادن تنفس عمیق به صورت منظم، همانند انجام این کار در زمان آرام سازی ذهن، تأثیرات چشمگیری بر سلامت روانی، قدرت شناختی و تلومراز دارد. تلومرها میانگیرهایی در انتهای ماده ژنتیکی انسان است که به محافظت و سازماندهی DNA کمک می‌کند.

چگونه درست نفس عمیق بکشیم؟

 

نفس عمیق

 

انواع مختلفی از تمرینات تنفس عمیق وجود دارد، از جمله شمارش هنگام انجام عمل دم و بازدم. ابتدا طی سه شماره عمل دم را انجام دهید، توقفی کوتاه داشته باشید، سپس عمل بازدم را طی سه شماره انجام دهید و این کار را تکرار کنید. انجام این تمرین به صورت روزانه از ۱۰ دقیقه تا یک ساعت مفید است. البته تنفس عمیق در طول روز نیز مفید محسوب می‌شود.

به امید فردایی روشن

منابع: زندگی سالم

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *