قارچ و خواص آن

قارچ و خواص آن / ویکی ووک

دوستان عزیز و محترم در پست های قبلی شما با خواص ریواس، تخمه آفتاب گردان، گوجه سبز، کلم بروکلی، فندق، گریپ فروت و… آشنا شدید و امیدوارم که این مطالب برای شما مفید واقع شده باشد و از خواندن آن لذت برده باشید. 🙂 اما امروز می خواهیم شما را با یکی از مواد غذایی گیاهی به نام قارچ آشنا کنیم. خیلی ها تصور می کنند که قارچ منبع غنی پروتئین است اما باید بگوییم که این تصور غلطی است چرا که حدودا 90 درصد یا حتی بیشتر از حجم آن را آب تشکیل می دهد. بنابراین نباید قارچ را جایگزین گوشت کرد.

درباره قارچ

قارچ منبع غنی پتاسیم می باشد که به کاهش فشارخون کمک می کند و خطر سکته قلبی را کاهش می دهد. این ماده غذایی کم کالری و فاقد کلسترول است اما دیرهضم می باشد. انواع بسیار زیادی از قارچ ها وجود دارد که نوع خوراکی آن امروزه توسط شرکت های بزرگ تولید می شود اما بیشتر قارچ‌ ها به صورت خود به خود در طبیعت رشد پیدا می کنند. جالب است بدانید این ماده غذایی در چین و ژاپن طرفداران زیادی دارد. در ادامه با خواص آن آشنا می شوید.

 

قارچ و خواص آن / ویکی ووک

 

خواص قارچ

قارچ عملکرد سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهد، احتمال خطر ابتلا به سرطان سینه و پروستات را کاهش می دهد، حاوی ویتامین ب و د است، به رفع یبوست کمک می کند، به علت داشتن ویتامین د از شکستگی استخوان ها جلوگیری می کند، فعالیت مغز را افزایش می دهد، حاوی آنتی بیوتیک است، خونریزی های داخلی را متوقف می سازد، باعث می شود مواد غذایی به راحتی جذب گردد و دستگاه گوارش را تصفیه می کند، موجب باز شدن اشتها می شود، نیروی جنسی را تقویت می کند، باعث کاهش فشارخون می شود، خطر سکته قلبی را کاهش می دهد.


شاید دوست داشته باشید

میوه های خون ساز میوه های خون ساز کدامند؟

کم‌خونی یعنی کم بودن تعداد گلبول‌های قرمز خون و پایین بودن تراکم هموگلوبین خون، هموگلوبین پروتئینی است که در سلول های خون موجود است و کمک می‌کند که …

 


مضرات قارچ

مصرف بیش ازحد از این ماده غذایی باعث غلظت خون می شود،

افرادی که مبتلا به اختلال کلیه هستند باید مثل تمام مواد پروتئینی از مصرف زیاد آن خودداری کنند،

چون دیرهضم است برای افراد سالخورده و زنان باردار و شیرده مبتلا به ناراحتی های معده مناسب نیست،

کسانی که اختلال هاضمه دارند یا از کبد رنجورند یا ورم مفاصل دارند یا به علت اسیداوریک موجود در خون مبتلا به نقرس شده اند نباید قارچ مصرف کنند.

نکاتی در مورد نگهداری و خرید قارچ

 

قارچ و خواص آن / ویکی ووک

 

این ماده غذایی را باید از فروشگاه های معتبر خریداری کرد.

همیشه قارچ هایی را که سالم هستند و صدمه ندیده اند را تهیه کنید.

از نگهداری آن درون کیسه پلاستیکی خودداری کنید.

چون آب زیادی دارد امکان فاسد شدن و له شدن زیادی دارند بنابراین آنها را در پاکت کاغذی می توانید به مدت یک هفته سالم نگهداری کنید.


Arezooنویسنده :

آرزو بزرگوار

درباره نویسنده : دانش آموز / علاقه مند به آشپزی


 

منابع: دکتر سلام | 7 گنج

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *