لیستین چیست؟

لیستین چیست؟ / ویکی ووک

لیستین نوعی چربی اشباع است که برای سلامت کبد و قلب و همچنین برای زنان باردار مفید است. این چربی اشباع در گروه فسفولیپید ها دسته بندی می شود و دارای خواص بسیار زیادی است که در این مطلب نقش این فسفولپید و خواص آن را بررسی میکنیم.

نقش لیستین در بدن چیست؟

لسیتین از ترکیبات مهم سازنده غشای سلول است. این ماده مخلوطی از دی گلیسیرید، اسیدهای چرب استئاریک، پالمتیک و اولئیک است. بدن ما نیز قادر به ساخت لسیتین است.در ضمن لسیتین را می توان از طریق مواد غذایی اعم از منابع حیوانی و گیاهی به دست آورد. اما ازآن جا که منابع غذایی آن غنی از کالری و کلسترول است بیشتر افراد از مصرف آن  خودداری می‌کنند و این امر به کمبود لسیتین منجر می‌شود.

 

لیستین چیست؟ / ویکی ووک

 

لیستین چه خواصی دارد؟

میزان کلسترول مضر را کاهش می‌دهد، مانع انسداد رگ‌ها و بالا رفتن فشارخون می‌شود. افرادی که به میزان کافی لسیتین مصرف می کنند، کمتر در معرض خطر بیماری های  قلبی قرار می گیرند. سلامت کبد را حفظ می‌کند  و  باعث می شود کبد بتواند به‌ درستی عملکردهای خود مانند دفع سموم را انجام دهد و برخی مواد مغذی را به خوبی جذب کند.

مانع سفتی، خشک شدن، التهاب و درد مفصل می‌شود. ازآن جا که لسیتین نوعی چربی سالم است مصرف آن کمک می‌کند تا سلامت مفصل‌ها حفظ شود. به همین دلیل است که مصرف لسیتین به مبتلایان به آرتریت ناتوان‌ کننده توصیه می‌شود. سلول‌های مغز را سالم نگه می‌دارد. تمرکز را بهبود می‌دهد و مانع از دست رفتن حافظه می‌شود. به دلیل خواص ذکرشده مصرف آن به مبتلایان یا افرادی که در معرض خطر آلزایمرقرار دارند، توصیه می‌شود.


شاید دوست داشته باشید

وکاپلا گروه آوازی تهران وکاپلا یا همان گروه آوازی تهران چیست؟

وکاپلا یا همان گروه آوازی تهران یک گروه کر آکاپلا است که فعالیت خود را به سرپرستی…

 


در جوان نگه‌ داشتن پوست بسیار مؤثر است و با ناراحتی‌های پوستی مانند آکنه و جوش‌های سرسیاه مقابله می‌کند.  برای زنان باردار و جنین آن‌ها مفید است. این ماده مغذی از سلول‌های مغزی و عصبی محافظت می‌کند. لسیتین سیستم عصبی کودکان در حال رشد را تقویت می‌کند همچنین با خستگی مفرط مقابله می‌کند بنابراین در بین ورزشکاران پرطرفدار است.  مصرف مکمل آن به افرادی که روز کاری پر مشغله‌ای دارند نیز توصیه می‌شود. مکمل لسیتین مانند بقیه مکمل‌ها باید با مشورت پزشک مصرف شود. افراط در مصرف آن می‌تواند عوارض جانبی مانند :

  • سرگیجه
  •  حالت تهوع
  •  استفراغ

 اسهال ایجاد کند.

 

لیستین چیست؟ / ویکی ووک

 

لیستین در چه مواد غذایی یافت می شود؟

این فسفولپید مفید، بیشتر در:

سبزیجاتی مانند:

  •  لوبیا
  •  گل‌کلم
  •  کلم‌برگ
  •  سبزی‌های برگ‌ دار سبز

لبنیات مانند:

  • شیر
  •  پنیر
  • ماست

و همچنین در مواد غذایی دریایی به ویژه ماهی مانند سالمون، ساردین و گوشت قرمز بدون چربی و تهیه ‌شده با چربی کم یا بدون چربی یافت می شود.

به امید فردایی روشن. 🙂

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *