طالبی و خواص آن

طالبی

طالبی یکی از پرطرفدارترین میوه های فصل تابستان حتی در آن سوی دنیاست و به دلیل عطر و طعم دلپذیرش، بسیار محبوب است.طالبی متعلق به خانواده خیار و کدو است. گرمک و طالبی، شبیه خربزه است با این تفاوت که پیش از خربزه می رسد و لطیف تر و هضم آن آسان تر است و ازمیوه های پرآب فصل تابستان است. طالبی شیرین و خوشبوتر از گرمک است. قسمت های مورد استفاده آنها عبارت است از

  • میوه
  • تخم میوه

طالبی چه فوایدی دارد؟

طالبی

یکی از بهترین منابع ویتامین A و مملو از بتاکاروتن است که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود. در یک فنجان آب این میوه فقط 56 کالری انرژی وجود دارد و یکی از غنی ترین میوه های حاوی ویتامین C است. طالبی علاوه بر ویتامین هایA وC حاوی مواد مغذی مفید دیگری مثل

است.

این میوه منبع غنی ویتامین های A وC ومنبع بسیار خوب ویتامینB6 و پتاسیم ومنبع خوبی از دیگر مواد مغذی ذکر شده است. همان طور که ویتامینA آنتی اکسیدان محلول در چربی است، ویتامین  Cآنتی اکسیدان محلول در آب است و مصرف این میوه به دلیل داشتن مقدار زیادی از این دو ویتامین، ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن مثل بیماری های قلبی، سکته و سرطان را کاهش می دهد . از این رو میوه ای بسیار مفید برای افزایش وزن کودکان و نوجوانان و افراد لاغر است.

طالبی

طالبی میوه ای اشتها آور است. همچنین این میوه، ادرارآور، نرم کننده (ملیّن) و موجب طراوت و شادابی پوست بدن است.خوردن طالبی، بعد از غذا برای درمان کم خونی مفید است. مصرف طالبی برای کسانی که سل ریوی دارند یا مبتلا به یبوست و بواسیر هستند، مفید است.گرمک سرشار از ویتامین هایA وC و سلولز است. گرمک ملّین است؛ به ویژه برای کسانی که دچار یبوست هستند، مفید است و تشنگی را در تابستان کاهش می دهد. گوشت آن برای تسکین سوختگی های سطحی یا درمان ورم پوست موثر است. آب طالبی برای نرم کردن پوست مفید است.

چطوری طالبی شیرین انتخاب کنیم؟

طالبی

برای خرید یک طالبی خوب و رسیده، با کف دست به آن ضربه بزنید باید یک صدای تو خالی داشته باشد. وقتی آن را در دست می گیرید باید نسبت به اندازه اش سنگین به نظر برسد و هیچ نقطه له شدگی یا نرم شدگی نداشته باشد. پوست آن باید مایل به رنگ کرم یا زرد باشد ( رنگ سبز پوست نشانه کال بودن آن است). محل اتصال آن به ساقه باید کمی نرم باشد و باقی مانده ساقه باید به راحتی کنده شود. یکی دیگر از نشانه های رسیده بودن طالبی، بوی ملایم شیرینی است که از پوست آن به مشام می رسد. در استفاده از طالبی این را در نظر بگیرید که کسانی اگر که قند دارید جانب احتیاط را رعایت کنید یا آن را مصرف نکنند. همچنین کسانی که ورم معده دارند، نباید در مصرف طالبی زیاده روی کنند.

به امید فردایی روشن.

منابع: روزنامه خراسان

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *