رازیانه و خواص آن

رازیانه

رازیانه گیاهی است علفی، دو یا چند ساله به ارتفاع تا دو متر، دارای برگهای متناوب است. این گیاه از خانواده چتریان می باشد و عملکردی ضد نفخ و خلط آور دارد، نام علمی آن ” Foeniculum vulgare ” است. در مطالب پیش از گیاهانی همچون بادرنجبویه و آناغالیس ، افسنطین،گل نسترن و بو مادران صحبت کردیم در این پست میخواهیم به خواص گیاهی مفید به نام رازیانه بپردازیم.

درباره ی رازیانه

همانطور که در اول بحث نیز گفتیم گیاهی است علفی، دو یا چند ساله به ارتفاع تا دو متر، دارای برگهای متناوب، بسیار بریده شبیه به برگ شوید. گلهای آن چتری و به رنگ زرد است که در انتهای ساقه دارد. میوه های رازیانه کوچک و شبیه زیره است. همه ی قسمت های گیاه معطر است.

رازیانه

خواص رازیانه

دانه این گیاه شامل میوه خشک و رسیده گیاه جزو اندام دارویی این گیاه است و اسانس (آنتول، فنکون) و استرئیدهای پیش ساز مواد موثره ی این گیاه است. و در درمان نفخ، احساس پُری، دردهای خفیف و انقباض دستگاه گوارش، اختلالات قاعدگی، سرفه های مزمن و زکام کاربرد دارد.

مهمترین اثرات این گیاه شامل:

  • ضد نزله
  • ضد سرفه
  • ضد اسپاسم گوارشی
  • آنتی سپتی
  • استروژنیک
  • افزایش دهنده شیر

 

رازیانه

 

طریقه ی مصرف رازیانه

مقدار مصرف این گیاه 5 تا 7 گرم از گیاه

10 تا 20 گرم شربت یا عسل این گیاه

0.1 تا 0.6 سی سی از روغن این گیاه

5 تا 7.5 گرم تنتور مخلوط این گیاه و سایر فرآورده های معادل مقادیر فوق

عوارض جانبی رازیانه

مصرف بیش از حد آن ممکن است باعث استفراغ و یا واکنش های آلرژیک پوستی و تنفسی گردد. در مورد شربت و عسل رازیانه دیابتی ها بایستی مقدار قند موجود در دارو را با توجه به دستورالعمل کارخانه سازنده لحاظ نمایند. این دارو برای خانوم های باردار، نوزادان و شیرخواران منع مصرف دارد. لطفا برای مصرف این گیاه جهت درمان های بالا که ذکر شد حتما با مشاور داروی گیاهی مشورت کنید.

به امید فردایی روشن

منابع: اتحادیه گیاهان دارویی

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *