در هنگام افطار و سحر چه غذایی بخوریم؟

افطار و سحر

درماه مبارک رمضان، برنامه غذایی باید طبیعی و تا حد امکان ساده باشد. این برنامه غذایی باید وزن طبیعی فرد را حفظ کند یعنی نه باعث اضافه وزن و نه کاهش وزن شود اما اگر مشکل اضافه وزن دارید، این ماه بهترین زمان برای کم کردن وزن است، علاوه بر آن امکان دارد با خوردن غذای نامناسب در افطار و سحر امکان دارد نتیجه عکس باشد همچنین داشتن وعده ی غذایی مناسب باعث شادابی پوست نیز میشود. ما در پست های قبل درباره ی اینکه چگونه میتوانیم سفره افطار ساده ای داشته باشیم که تمام انرژی های لازم را نیز از آن کسب کنیم صحبت کرده بودیم و در همان مطلب نیز از اینکه چه مواد غذایی و نوشیدنی هایی میتواند سر سفره باشد نیز بطور کلی صحبت شد. در این مطلب میخواهیم ببینیم چه موادی بیشتر در هنگام سحر برای معده مفید است.

افطار و سحر

چه مواد غذایی برای افطار و سحر مفید است؟

معده فردی که یک دوره طولانی گرسنگی را تحمل کرده است، حرارت بسیار بالایی دارد و چنانچه غذایی که وارد آن می‌شود، مانند سوپ های ساده بسیار لطیف و سهل‌الهضم باشد، باعث فساد آن غذا می شود و اگر سرد باشد، افت حرارتی معده، هضم غذای بعدی را دچار اختلال می‌ کند و شاید معده دچار رفلاکس شود، ما در پست های قبل درباره ی رفلاکس معده، و دلایل معده درد صحبت کردیم که میتوانید مطالعه کنید. یکی از مهم‌ترین اصول، اصل خوردن و آشامیدن است که در طب سنتی ایران، تدابیر و توصیه‌ های عام و خاص زیادی دارد و بدون تردید به کاربستن آداب خوردن و آشامیدن مبتنی بر آموزه‌ های طب ایرانی در ماه مبارک رمضان، می‌تواند بهره‌مندی مادی و معنوی از برکات این ماه عزیز را افزون سازد و آدمی را از عوارض روزه‌ داری نامتناسب با شرایط جسمی، امان بخشد.

آب گرم با رطوبتی که دارد، حرارت معده را می شکند و به حد اعتدال می‌رساند و خرما نیز یکی از غذاهایی است که قند آن به سرعت از طریق دستگاه گوارش جذب می شود و افت قند ناشی از روزه‌داری به مدت طولانی را در فاصله زمانی بسیار کوتاهی تامین می‌کند.  مصرف سبزی خوردن را برای جلوگیری از یبوست و اضافه کردن سبزی خرفه به ترکیب معمول سبزی خوردن را برای جلوگیری از تشنگی در افطار مناسب دانست برعکس، مصرف سبزی‌ های خام در سحر، باعث تشدید تشنگی در طول روز می‌شود و باید در این وعده، از سبزی‌ های پخته استفاده شود.

افطار و سحر

برای تعادل آب در بدن در افطار و سحر چه باید کرد؟

استفاده از مواد غذایی آبکی مثل

  • سوپ
  • آش
  • حلیم بــدون روغن

و همچنین مایعات هنگام افطار و سحر ، موجب حفظ تعادل آب و املاح بدن فرد روزه‌دار می‌شود. مصرف شیر گرم و فرنی یا شیر برنج در هنگام افطار مناسب است. مصرف مایعات مثل:

  • آب آشامیدنی
  • آب میوه
  • شیر کم چرب
  • دوغ بدون نمک

در فاصله پس از افطار تا هنگام خوابیدن کمک می‌کند که تعادل آب و الکترولیت‌های بدن در هنگام روزه‌داری حفظ شود.

به امید فردایی روشن

منابع: زندگی سالم / روزنامه خراسان

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *