خمیازه چه فوایدی دارد؟

خمیازه

خمیازه کشیدن، یک عمل کاملا غیر عادی و مسری است، که معمولا کشیدن آن در مکان های عمومی رفتاری ناپسند جلوه می شود که بسیاری از افراد بهمین دلیل جلوی آن را میگیرند، این درحالی است که این اقدام بشدت به سلامتی انسان ضرر می رساند. در این مطلب میخواهیم کمی با فواید این عمل غیر عادی آشنا شویم.

خمیازه

خمیازه چیست؟

بازکردن دهان و تنفس عمیق به صورت «غیرارادی» که معمولا نشانه ی خواب است، و این عمل در حیوانات نیز بارها دیده شده است. علاوه بر این ها خمیازه کشیدن حالت مسری دارد و سبب می‌شود سایر افراد نیز تمایل به خمیازه کشیدن پیدا کنند.

آیا خمیازه کشیدن مفید است؟

این عمل یک واکنش طبیعی برای خنک شدن مغز و کمک به حفظ سلامت آن است و نباید جلوی آن را گرفت. اگر فردی نیاز به خمیازه کشیدن دارد و در جمع دوستان و اطرافیان است، می‌تواند برای مدت زمان اندکی از جمع فاصله بگیرد تا بتواند به راحتی این عمل را انجام دهید. برخی از کارشناسان که در زمینه ارتباط خمیازه و سلامت مغز تحقیق می‌کنند دریافته اند نگه داشتن این عمل طبیعی سبب آسیب دیدگی غشای مغز و حتی گرفتگی گوش می‌شود.

همچنین همانطور که گفتیم حیوان ها نیز این عمل غیر ارادی را انجام می دهند، در همین راستا دانشمندان دریافته اند که هرچه یک حیوان بیشتر این عمل را انجام دهد، نشان می دهد مغر آن نسبت به دیگر گونه ها بزرگتر است. علاوه بر این ها برخی از محققان قصد دارند که با بررسی ارتباط بین خمیازه کشیدن و سلامت مغز برای بررسی تحریک پذیری سلول‌های مغزی و کمک به درمان و کنترل بیماری هایی همچون صرع، آلزایمر، اوتیسم و سندروم تورت (Tourette) استفاده کنند.

خمیازه

افراد مبتلا به بیماری هایی همچون آلزایمر کمتر از دیگران سرفه و عطسه می کنند یا خمیازه می کشند و این مسئله سبب بالا رفتن دمای مغز آن‌ها می‌شود. بالا رفتن دمای مغز سبب مرگ سلول‌ها و کارکرد پراشتباه مغز می‌شود و این موضوع به سایر بخش‌های بدن آسیب وارد می کند و باعث مرگ زودرس فرد می‌شود. زمانی که چندین بار خمیازه می‌کشید، این موضوع نشان دهنده بالا رفتن دمای مغز و احساس خستگی بدن است، در این زمان اندکی استراحت کنید، نوشیدنی‌های ولرم (و نه بسیار سرد) مصرف کنید، اندکی بخوابید یا با آب سرد استحمام کنید تا دمای مغز شما به حالت عادی بازگردد.

به امید فردایی روشن

منابع: زندگی روشن

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *