چگونه ترک پاشنه پا را از بین ببریم؟

ترک پاشنه پا

شاید اینطور به نظر برسد ترک پاشنه پا مشکل حادی ایجاد نمی کند اما اگر این ترک ها درمان نشود، می تواند به زخم هایی بدشکل تبدیل شود و عفونت های باکتریایی و قارچی، احساس درد هنگام راه رفتن، سلولیت و … را به همراه داشته باشد. ما در مطالب قبل به طریقه ی از بین بردن ترک پوست صحبت کردیم در این مطلب میخواهیم راه های از بین بردن ترک پاشنه پا را بررسی کنیم.

علت ترک پاشنه پا چیست؟

دیابت

اگر به دیابت نوع 2 مبتلا هستید، بیشتر در معرض خطر ابتلا به ترک پاشنه پا قرار دارید، زیرا میزان قند خون غیر قابل کنترل می تواند به آسیب عصبی در پاها منجر شود که این حالت به نام نوروپاتی محیطی شناخته می شود. آسیب عصبی در پاهای شما خطر خشکی پوست را افزایش می دهد، زیرا جریان خون تحت تاثیر قرار گرفته است.

چاقی

چاقی یکی دیگر از عوامل ترک پا می باشد و احتمال ترک خوردگی پاشنه را افزایش می دهد، زیرا وزن اضافی بدن روی پاشنه فشار وارد می کند و موجب گسترش بالشتک پاشنه و در نهایت ترک خوردگی پاشنه ها می شود.

پیری پوست

پوست ضخیم، خشک و پوسته پوسته با افزایش سن قابلیت کشسانی خود را از دست می دهد، از این رو با افزایش سن احتمال ترک خوردگی پاشنه ها نیز افزایش می یابد.

عوامل دیگری همچون کمبود ویتامین ها و پروئین ها نیز می تواند دلایل ترک پا باشند.

ترک پاشنه پا

علائم ترک پاشنه پا چیست؟

علایمی که روی پوست نمایان می شود، همیشه حاکی از نقصی درونی است. اگر به سلامت درونی بدن توجه بیشتری کنید، قطعا می توانید از بروز بسیاری از این علایم جلوگیری کنید. علایم ترک خوردگی پاشنه عبارت است از:

  • وجود لکه های قرمز و پوسته پوسته
  • لایه لایه شدن و ترک خوردن پوست
  • خارش و حساس شدن پوست
  • خون ریزی پاشنه

چگونه ترک پاشنه پا را درمان کنیم؟

خوشبختانه درمان این ترک ها کار خیلی سختی نیست و با چند راه حل به راحتی درمان می شود.

پاهای خود را خیس کنید و لایه برداری کنید

پاهای خود را در ترکیب آب گرم و نصف فنجان نمک فرنگی (سولفات منیزیم)  به مدت 10 دقیقه قرار دهید. سپس پاها را از آب خارج کنید و لایه برداری را با استفاده از یک سنگ پا انجام دهید. بار دیگر به مدت 10 دقیقه پاهای خود را در آب گرم قرار دهید. پس از انجام این کار از یک مرطوب کننده قوی روی پاهای خود استفاده کنید و جوراب بپوشید. اجازه دهید مرطوب کننده طی یک شب به خوبی در پاها نفوذ کند.

 

ترک پاشنه پا

 

از روغن ها استفاده کنید

پاهای خود را صبح و شب با روغن  چرب کنید تا رطوبت مورد نیاز آن تامین شود. از جمله این روغن ها می توان به:

  • روغن زیتون
  • بادام
  • نارگیل

اشاره کرد که از قدیم برای نرم کردن پوست از آن استفاده می شود.

از عسل استفاده کنید

شما می توانید پاهای خود را در ترکیب آب گرم و نصف فنجان عسل قرار دهید. عسل به واسطه داشتن خاصیت ضد باکتری شناخته شده است و می تواند از عفونی شدن ترک ها پیشگیری کند.

آب مورد نیاز بدن را تامین کنید

در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید تا پوست هیدراته باقی بماند و از شکل گیری ترک های بیشتر پیشگیری شود.

به امید فردایی روشن

منابع: زندگی سالم

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *