تراریخته چیست؟

تراریخته چیست؟ / ویکی ووک

تراریخته علمی است که با تغییر در ژنتیک محصولات، محصولاتی با صفت های جدیدی تولید می کنند. امروزه ما شاهد محصولات تراریخته هستیم که هرروز دارند جای خود را در سفره‌های ما بیشتر باز می‌کنند، اما آیا این محصولات مفید است یا مضر؟ در این مطلب می‌خواهیم به بررسی این علم و محصولات تراریخته بپردازیم.

درباره‌ی تراریخته

 

تراریخته چیست؟ / ویکی ووک

 

تراریخته یا تغییر ژنتیکی موجودات زنده، علمی است که DNA موجودات زنده را اعم از گیاهان و حیوانات را به‌وسیله‌ی روش‌های مهندسی ژنتیک تغییر می‌دهند و در اغلب موارد هدف از این تغییرات ژنتیکی واردکردن صفت جدیدی به گیاه یا حیوانات است که به‌طور طبیعی در گونه‌ها وجود ندارد. برای مثال با تراریخته می‌توانید ویتامین‌های دیگری را نیز به میوه‌ای مانند سیب اضافه کنیم. امروزه بسیاری از محصولات را به‌وسیله ی این علم تولید می‌کنند. اما سؤال اصلی اینجاست که آیا این علم مفید است؟

فواید محصولات تراریخته

این علم طرفداران سفت و سختی دارند که این علم را برای انسان ها و طبیعت مفید می دانند و اعتقاد دارند که این محصولات دارای فواید زیر هستند.

  • تولید محصولات قوی تر

محصولات تراریخته در برابر بیماری ها مقاوم هستند.

  • محافظت محیط در برابر سموم

محصولات تراریخته نیاز کمتری به سم پاشی از طریق مواد شیمیایی دارند، بنابراین باعث محافظت محیط در برابر می شوند.

  • ماندگاری بیشتر محصولات

با تغییر در ساختار ژنی این محصولات، بدون نیاز به ماده اضافه‌ای محصولات مدت‌زمان بیشتری باکیفیت باقی می‌مانند.

 

 

 

  • جنگل‌زدایی کمتر

با افزایش جمعیت دنیا، نیاز به تخریب جنگل‌ها بیشتر می‌شود اما اگر غذای کافی برای این جمعیت فراهم شود نیازی به جنگل‌زدایی نیست.

  • کاهش گرم شدن زمین

در صورت دستکاری ژنتیکی گیاهان، آن­ها می­توانند دی‌اکسید­کربن بیشتری مصرف کرده و اکسیژن بیشتری را به اتمسفر برسانند. در نتیجه این کار، پدیده گلخانه­‌ای کاهش می­یابد و باعث کاهش گرم شدن زمین می­شود.

  • کاهش قیمت غذا

اگر تولید محصولات زیاد شود، قیمت آنها کاهش می یابد.

  • مقاومت در برابر حشرات

این محصولات به دلیل مقاومت در برابر حشرات نیاز کمتری به حشره کش ها دارند.


شاید دوست داشته باشید

آش انار و طرز تهیه آن / ویکی ووکآش انار و طرز تهیه آن

انار میوه ای بهشتی است که سرشار از خاصیت و ویتامین می باشد انواع طعم های انار از جمله ترش و شیرین و ملس وجود دارد. با انار و آب انار می توان انواع غذاها، ترشی ها و نوشیدنی ها را تهیه کنیم، در این مطلب شما میتوانیم طرز تهیه یک غذای خوشمزه و ملس مخصوص پاییز را یاد بگیرید و این غذای ترش مزه را با خانواده میل کنید.

 


مضرات محصولات تراریخته

عده­ای شدیدا استفاده این علم را برای انسان مضر می­دانند. ایشان باور دارند که محصولات غیرتراریخته با سطح بالاتری از آنتی­اکسیدان­ها، مواد مغذی بالاتر، انرژی بیشتر و پروتئین سالم­تر و هم­چنین عملیات کشاورزی بهتر، محصولات بهتری به نسبت محصولات تراریخته می­باشند. آن­ها اعتقاد دارند که محصولات تراریخته دارای مضراتی هم­چون:

  • واکنش آلرژیک

دست‌کاری ژنتیکی باعث ایجاد پروتئین‌هایی در گیاه یا جانور جدید می‌شود که ممکن است برای بدن انسان به‌عنوان عامل بیگانه شناسایی‌شده و منجر به ایجاد واکنش آلرژیک شود.

  • نامناسب برای محیط‌زیست

بقایای این جانداران برای محیط‌زیست نامناسب است و تا مدت‌ها به‌صورت مخفی در طبیعت باقی می‌ماند.

  • کاهش تنوع زیستی

تغییرات ژنتیکی باعث آسیب به برخی ارگانیسم‌ها (مانند آفات و حشرات) در اکوسیستم می‌شود و از تنوع زیستی آن‌ها می‌کاهد.

  • کاهش کارایی آنتی‌بیوتیک ها

به دلیل تغییرات ژنتیکی، این محصولات به ویروس‌ها و باکتری‌ها مقاوم می‌شوند؛ خاصیت آنتی‌بیوتیکی خود را در بدن اعمال می‌کنند و از کارایی آنتی‌بیوتیک های دارویی می‌کاهند.

 

 

  • طعم غیرمتداول

به دلیل تغییر در ساختار این محصولات، طعم متفاوتی خواهند داشت.

  • نامناسب از جهت تغذیه‌ای برای انسان‌ها

این محصولات باعث ایجاد بیماری‌های جدید در انسان می‌شوند و در بسیاری از گونه‌های حیوانات مانند موش‌ها و پروانه‌ها باعث مرگ شده‌اند.

  • سلاح بیولوژیک

بسیاری از کشورها از این محصولات به‌عنوان سلاح بیولوژیک برعلیه دشمنان خود استفاده می‌کنند.

مدارک و شواهدی موجود است که نشان می دهد، این محصولات در درازمدت باعث بیماری‌هایی می‌شوند که در مطالب بعدی آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: ویکی پدیا | میزان آنلاین

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *