تاثیرات کربوهیدرات در بدن

کربوهیدرات

مواد قندی در بدن بیشتر جهت سوخت و ساز و تامین انرژی مورد نیاز بدن بکار می آیند که این انرژی جهت فعالیتهای بیولوژیک بدن از قبیل ضربان قلب، تنفس و تنظیم دمای بدن و انجام فعالیتهای روزانه فرد مصرف می شود.در این پست قرار است تاثیرات کربوهیدرات در بدن را بررسی کنیم.

کربوهیدرات چیست؟

کربوهیدرات‌ها (هیدرات‌های کربن یا مواد قندی) هیدرات‌های کربن از اتم‌های کربن، هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده‌اند.

کربوهیدرات‌ها در بدن بیشتر به عنوان مولکول‌های ذخیره‌کننده انرژی عمل می‌کنند، اما کاربردهای ساختاری و نقش در انتقال پیام و… نیز دارند.

به سه دسته ساده و مرکب و پیچیده تقسیم می شود.

ساده:

مونوساکارید:

  • سه کربنه ها(تریوز):PGAL
  • چهار کربنه ها(تتروز)
  • پنج کربنه (پنتوز)
  • شش کربنه (هگزوز)

مرکب:

دی ساکارید ها:

  • ساکارز
  • مالتوز
  • لاکتوز

پیچیده:

پلی ساکارید ها:

  • سلولز
  • گلیکوژن
  • نشاسته

جالب است بدانید فروکتوز قند میوه، لاکتوز قند شیر است. گلیکوژن ساختاری شبیه به نشاسته دارد. گلیکوژن همان نشاسته جانوری است.

کربوهیدرات

مزایای کربوهیدرات چیست؟

کربوهیدرات‌ها در واقع سوخت لازم برای سیستم عصبی مرکزی و انرژی کافی برای عملکرد ماهیچه‌ها را فراهم می‌کنند.

از طرفی با بالابردن سوخت‌وساز چربی‌ها، مانع هدر رفتن پروتئین به عنوان منبع انرژی می‌شوند، به این ترتیب وقتی بدن نیاز به انرژی دارد به جای پروتئین، چربی می‌سوزاند. همچنین دارای مزایایی شامل:

سلامت روان

کربوهیدرات‌ها احتمالا برای سلامت روان مفید هستند. طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۹ انجام شد، افرادی که چربی زیادی داشتند و مدت یک‌سال از رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات‌ پایین پیروی کردند، نسبت به افراد با چربی پایین و رژیم غذایی پر کربوهیدرات، از افسردگی، اضطراب و خشم بیشتری رنج بردند.

کاهش وزن

گرچه بزرگ‌ترین عامل منفور بودن کربوهیدرات، تأثیر آن روی افزایش وزن است اما در واقع نوع خوب کربوهیدرات به شما در کاهش وزن و حفظ وزن سالم کمک می‌کند، چون بسیاری از کربوهیدرات‌های خوب مثل غلات سبوس‌دار و سبزیجات با پوست، حاوی مقادیر زیادی فیبر هستند و همان‌طور که می‌دانید به‌دست آوردن فیبر کافی از رژیم غذایی با کربوهیدرات پایین، مشکل است.

منبع خوب مواد مغذی

به‌طور کلی میوه‌ها و سبزیجات فرآوری نشده، منابع خوبی برای دریافت مواد مغذی شناخته می‌شوند.

این خوراکی‌های خارق‌العاده شامل انواع سبزیجات برگ سبز، سیب‌ زمینی، انواع توت‌های آب‌دار، مرکبات ترش مزه و سیب ترد می‌شوند که همگی دارای مقادیر مناسبی کربوهیدرات هستند.

سلامت قلب

یکی از متخصصین انجمن غلات سبوس‌دار به نام کلی تاپس معتقد است، فیبر در کاهش کلسترول هم تأثیر دارد.

 

کربوهیدرات

 

چرا نباید کربوهیدرات ها را از مواد غذایی حذف کرد؟

این روزها اتخاذ برنامه غذایی بدون کربوهیدرات بین مردم رایج شده است.

هر چند این برنامه غذایی ممکن است در کاهش وزن موثر باشد اما حذف کردن کربوهیدرات ها از برنامه غذایی می تواند پیامدهای ناگواری داشته باشد.برای گرفتن رژیم، افراد باید به این نکته توجه داشته باشند که باید برنامه غذایی کم کربوهیدرات و نه بدون آن را دنبال کنند. کم کردن میزان مصرف این ماده غذایی می توان به حفظ سلامت کمک کرد اما مصرف نکردن این ماده می تواندسلامت فردرا به خطر بیندازد.

با حذف کربوهیدرات ها شما مشکلاتی همچون:

  نیاز به فیبر

بیشتر غذاهای سرشار از کربوهیدرات، سرشار از فیبر نیز می باشد و حذف یکی از این ۲ باعث حذف شدن دیگری از برنامه غذایی می شود. حذف فیبر برای سیستم گوارشی مضر است و خطر بروز سرطان کولون را به طور چشمگیری افزایش می دهد.

 کتوز

هنگامی که بدن برای سوخت و ساز، کربوهیدرات کافی ندارد به چربی به عنوان منبع انرژی وابسته می شود. شکسته شدن چربی به تولید اجسام کتونی منجر می شود که می تواند باعث بروز حالت تهوع، ضعف و بی قراری شود.

جایگزین کردن کالری ها

با حذف کربوهیدرات از برنامه غذایی، کالری، چربی یا پروتئین جایگزین آن می شود و در بسیاری از موارد نیز مصرف چربی های اشباع شده افزایش پیدا می کند. این روند برای قلب مفید نیست و خطر بیماری قلبی، سکته، بروز برخی انواع سرطان ها و تصلب شرایین افزایش می یابد.

 

علاوه بر آن، باعث گرسنگی و در نتیجه پرخوری و بلافاصله افزایش مجدد وزن می شود.

با توجه به آنچه گفته شد ضروری است که در برنامه غذایی خود به میزان کمی کربوهیدرات بگنجانید.

 

به امید فردایی روشن.

منابع: ویکی پدیا / دکتر سلامprevention

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *