چگونه استخوان ها را تقویت کنیم؟

چگونه استخوان ها را تقویت کنیم؟

اگر دچار درد و گرفتگی عضلات در مفصل می‌شوید و یا مکرر دچار شکستگی و آسیب‌های مربوط به مفصل می‌شوید به‌احتمال‌زیاد استخوان‌هایتان ضعیف است و نیاز به تقویت دارد. ساختاراستخوانی وظیفه تولید گلبول‌های قرمز، ذخیره کردن مواد کانی و تنظیم درون‌ریز را نیز به عهده دارد، از همین رو تقویت آن امری ضروری است در این مطلب به برخی راهکارهای ساده برای تقویت استخوان ها اشاره می‌کنیم.

بهترین راه های تقویت استخوان ها

 

چگونه استخوان ها را تقویت کنیم؟

 

در ابتدا باید گفت که مهم‌ترین نکته در تقویت استخوان‌ها،

  • تحرک بدنی
  • پیاده‌روی
  • شنا
  • ورزش‌های هوازی

 است که بسیار تأثیرگذار است اما در کنار انجام فعالیت‌های بدنی برخی نکات زیر نیز باید رعایت شود تا همیشه استخوان‌های سالم و قوی داشته باشید.


شاید دوست داشته باشید

چگونه کبد را سم زدایی کنیم؟ / ویکی ووک چگونه کبد را سم زدایی کنیم؟

سموم از راه‌های مختلفی وارد بدن می‌شود و بر اندام‌های…

 


پرهیز از استفاده بیش‌ازحد کلسیم

تحقیقات نشان داده است، زنان 19 تا 50 ساله روزانه به 1000 میلی‌گرم کلسیم وزنان بالای 50 سال به 1200 میلی‌گرم کلسیم نیاز دارند. که از این مقدار 500 تا 800 میلی‌گرم آن از طریق غذاهای لبنی تأمین می‌شود. مصرف بیش‌ازاندازه کلسیم تأثیرات منفی بر سلامت استخوان و دستگاه گوارش خواهد داشت.

کاهش مصرف کافئین

نوشیدن مواد کافئین دار از قبیل چای و قهوه و …، جذب کلسیم را در بدن کاهش می‌دهد. بنابراین مصرف کافئینتان را به روزانه 2 الی 3 فنجان چای یا قهوه کاهش دهید.

 

 

استفاده از سویا

مصرف کمتر مواد اسیدی، گوشت، شکر و نوشابه‌های گازدار می‌تواند کلسیم بدن شمارا تأمین کند. سویا خواص زیادی برای شکل‌گیری استخوان دراد. سویا همچنین احتمال ابتلا به سرطان در زنان را کاهش می‌دهد. علاوه بر مواردی که گفته شد برای داشتن استخوان‌های قوی تنها به مصرف لبنیات اکتفا نکنید، زیرا پنیر، ماست، بستنی و … بسیار اسیدی هستند اما بدن ما ترجیح می‌دهد کمی قلیایی باشد. برای همین با خوردن غذاهای اسیدی بدن کلسیم را از استخوان‌ها خارج کرده و خاصیت اسیدی را تا حدی خنثی می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد، بهترین منابع کلسیم برگ‌های سبز گیاهان، کلم بروکلی، لوبیا سبز و این‌گونه سبزیجات هستند.

به امید فردایی روشن

منابع: زندگی سالم

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *