چرا اراده رژیم گرفتن نداریم؟

رژیم گرفتن

رژیم گرفتن کار ساده ای نیست وبرای بسیاری از ما دوام چندانی ندارد. سوال اصلی این است که چرا این اتفاق می افتد و دلایل اصلی شکست رژیم‌های غذایی چیست؟ اتخاذ رژیم‌های غذایی نامتعارف ما را به نقطه اول باز می‌گرداند؛ زیرا عموم رژیم‌های غذایی برایده حذف، کمتر کردن کالری یا تعدادی از گروه‌های غذایی و گاهی غذا خوردن در زمان‌هایی خاص بنا شده است.در واقع دستور بیشتر رژیم‌ها بسیارسخت‌گیرانه‌ است وچنین رژیم‌هایی را نمی‌توان در دوره‌های طولانی مدت پیش برد.

علت شکست در رژیم گرفتن چیست؟

محروم کردن خود از بعضی مواد غذایی باعث می‌شود حس کنیم بر وضعیت کنترل داریم و با نخوردن یا پرهیز کردن از موادی خاص حس بسیار خوبی به ما دست می دهد. با وجود این چون این گونه رژیم‌ها را نمی توان به شکل یک عادت درآورد و  ادامه داد، حدود دو هفته بعد وقتی محرومیت از مواد غذایی خاص شرایط را برایمان بسیار سخت می‌کند، کنترل‌ شخصی‌مان را از دست می‌دهیم.

در این شرایط، فردی که رژیم غذایی شدیدی گرفته است دچار افراط می‌شودو به خودش حق می دهد که چون دو هفته شیرینی نخورده است، هر قدر که دلش می‌خواهد شیرینی بخورد. همین کار فرد را به نقطه اول باز می‌گرداند. در واقع حتی، علاوه بر بازگشتن به نقطه اول، احساس گناه هم می‌کند که نتوانسته است خودش را کنترل کند و حسی کاملا منفی به سراغش می آید. گاهی این حس منفی از خود مشکل اضافه وزن هم نقش مخرب‌تری دارد.

رژیم گرفتن

چگونه در رژیم گرفتن موفق شوییم؟

اتخاذ چنین رژیمی اصلا کار آسانی نیست. در واقع خیلی از مردم ترجیح می‌دهند ظرف ۱۰ روز یک رژیم سنگین بدون کربوهیدرات، بدون نمک و بدون شکر را پیش ببرند و بعد هم به عادت‌های سابقشان بازگردند تا این که یک برنامه تدریجی و آرام را برای مدتی طولانی ادامه دهند. برای پیش‌بردن یک رژیم غذایی موفق باید از تغییرات کوچک اما پایدار شروع کنید.در چنین برنامه‌ای باید از هر شیوه افراطی پرهیز کرد و در طول زمان با تغییرات کوچک پیش رفت.

چند نکته در رژیم گرفتن

به جای این که ناگهان گیاه‌خوار شوید، به خودتان تعهد دهید که در هر وعده شام حداقل دو نوع سبزی مصرف کنید. می‌توانید این کار را اوایل سه روز در هفته انجام دهید. نمی‌گوییم گیاه‌خوار شدن ناممکن است بلکه استفاده از این شیوه تدریجی احتمال این که واقعا بتوانید طرحتان را عملی کنید، بیشتر می‌کند. به جای آن که یک رژیم سفت و سخت بدون شکر بگیرید و هرگز از این ماده غذایی استفاده نکنید با قدم‌هایی کوچک‌تر شروع کنید.

برای مثال اگر صبح‌ها چای‌تان را شیرین می‌کنید، از این عادت دست بردارید و سعی کنید عادت جدیدی (مثلا خوردن یک تخم‌مرغ در وعده صبحانه) را جایگزین کنید. به جای استفاده از تنقلات مضر به عنوان میان‌وعده موادی مثل هویج، کرفس یا فلفل دلمه‌ای مصرف کنید. با رعایت این نکات و پی گرفتن یک روند ثابت و تدریجی می‌توانید مطمئن باشید که به همان‌ جایی می‌رسید که از آغاز می‌خواستید؛ اما این رژیم پایداری بیشتری دارد و احتمال این که آن را ناگهان در میانه راه رها کنید، بسیار کمتر است.

به امید فردایی روشن

منابع: زندگی سالم

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *