آرنیکا و خواص آن

آرنیکا

آرنیکا ، گیاهی است چندساله و کوچک دارای ریشه ی لیفی قرمز و از خانواده کاسنیان است. این گیاه به نام های سوسن کوهی, تنباکوی کوهی, همیشه بهار کوهی, خالق الفهد, دخان الفوح, دود خوش بو و آرنیقه خوانده می شود. در مطالب پیش از گیاهانی همچون بادرنجبویه و آناغالیس ، افسنطین، شوید، جعفری و… صحبت کردیم در این پست میخواهیم به خواص گیاهی آبرون کبیر بپردازیم.

درباره ی آرنیکا

 

آرنیکا

 

گیاهی است از خانواده کاسنیان، چندساله و کوچک، دارای ریشه ی لیفی قرمز. برگهای اولیه ی آن از یقه ی گیاه خارج می شود به شکل گروهی، بزرگ، بیضی شکل، نوک تیز، دارای برگ های موازی طولی و پوشیده از کرک. در سطح فوقانی برگ  کمی موجدار است. از وسط این برگها ساقه ای خارج می شود به بلندی حدود شصت سانتی متر و در انتهای آن گل های زرد قشنگی در تابستان ظاهر می شود، در مرکز گل غلافی محتوی تخم گل و در نوک این غلاف خار کوچکی قرار دارد.

این گیاه در کوهستان های آلپ، در فرانسه، سوییس و در منطقه کوهستانی ووژ در فرانسه به طور خودرو انتشار دارد.

خواص آرنیکا

آرنیکا بوی مخصوص و طعمی تلخ دارد.

آرنیکا

ریشه ی این گیاه دارای ترکیبات شیمیایی آرنیکافلاوون و اسانس است و در درمان بیماری هایی همچون سیاه سرفه و رماتیسم استفاده می شود و علاوه بر آن از تنتور آن در درمان سرماخوردگی، گرفتگی اعضای بدن، بهبودی زخم ها و جراحت های حاصل از ضربه خوردگی استفاده می شود. همچنین از این گیاه بعنوان مرحم در شکسته بندی نیز استفاده می شود و مسکن و آرمش بخش است.

مهمترین اثرات آرنیکا

  • رفع جراحات
  • مسکن و آرامش بخش
  • درمان سیاه سرفه
  • درمان رماتیسم

طریقه ی مصرف آرنیکا

 

آرنیکا

 

0.5 کرم  از گیاه را بخورید، محلل، محرک، مسکن و آرامش بخش است

0.5 گرم از ریشه ی گیاه را در یک لیوان آب ده دقیقه روی حرارت ملایم بجوشانید و آب صاف کرده ی آن را بین غذا بنوشید. برای تسکین سیاه سرفه و درمان رماتیسم مفید است.

عوارض جانبی آرنیکا

 

آرنیکا

 

مصرف بیش از حد مجاز آن مضر است و حتما باید با نظر پزشک مصرف شود و همچنین لطفا برای مصرف این گیاه جهت درمان های بالا که ذکر شد حتما با مشاور داروی گیاهی مشورت کنید.

به امید فردایی روشن

منابع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *