مهمترین رویدادهای تاریخی 5 خرداد در جهان

مهمترین رویدادهای تاریخی 1 تیر در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 31 خرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 30 خرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 29 خرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 28 خرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 27 خرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 26 خرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 25 خرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 24 خرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 23 خرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 22 خرداد مهمترین رویدادهای تاریخی 21 خرداد رویدادهای تاریخی 20 خرداد رویدادهای تاریخی 19 خرداد مهمترین رویدادهای تاریخی 18 خرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 17 خرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 16 خرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 15 خرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 14 خرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 13 خرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 12 خرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 11 خرداد در جهان رویدادهای تاریخی 10 خرداد مهمترین رویدادهای تاریخی 9 خرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 8 خرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 7 خرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 6 خرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 5 خرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 4 خرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 3 خرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 2 خرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 1 خرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 31 اردیبهشت در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 30 اردیبهشت در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 29 اردیبهشت در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 28 اردیبهشت در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 27 اردیبهشت در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 26 اردیبهشت در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 25 اردیبهشت در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 24 اردیبهشت در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 23 اردیبهشت در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 22 اردیبهشت در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 21 اردیبهشت در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 20 اردیبهشت در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 19 اردیبهشت در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 18 اردیبهشت در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 17 اردیبهشت در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 16 اردیبهشت در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 15 اردیبهشت در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 14 اردیبهشت در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 13 اردیبهشت در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 12 اردیبهشت در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 11 اردیبهشت در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 10 اردیبهشت در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 9 اردیبهشت در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 8 اردیبهشت در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 7 اردیبهشت در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 6 اردیبهشت در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 5 اردیبهشت مهمترین رویدادهای تاریخی 4 اردیبهشت در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 3 اردیبهشت در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 2 اردیبهشت در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 1 اردیبهشت در جهان / ویکی ووک

هر روز که می‌گذرد اتفاق هایی را به همراه دارد، اتفاق هایی شیرین و تلخ که هرکدام بر سرنوشت کشوری و جهان تاثیرگذار بوده است. در این مطلب مهمترین رویدادهای تاریخی 5 خرداد مصادف با 26 می را بررسی کنیم با ما همراه باشید.

مهمترین رویدادهای تاریخی 5 خرداد

سال ۱۵۳۸

جین کالوین بنیانگذار کالوینیسم به همراه همفکرانشان از شهر ژنو فرانسه تبعید شدند.

سال ۱۸۰۵

ناپلئون بناپارت امپراطور فرانسه لقب پادشاه ایتالیا را در میلان برای خود برگزید.

سال ۱۸۲۲

آتش سوزی کلیسای گرو در نروژ به کشته شدن ۱۱۶ نفر منجر شد.

سال ۱۸۳۰

قانون جابه جایی سرخپوستان در کنگره ایالات متحده آمریکا به تصویب رسید.

سال ۱۸۶۴

ایالت مونتانا به ایالات متحده آمریکا پیوست.

سال ۱۸۷۹

روسیه تزاری و بریتانیا برای تشکیل یک دولت محلی در افغانستان به توافق رسیدند.

سال ۱۸۹۴

نیکلای دوم در روسیه برای آخرین بار تاج تزار را بر سر نهاد.

سال ۱۹۰۸

اولین کشف گسترده نفت خام برای استخراج تجاری در خاورمیانه در شهر مسجدسلیمان ایران انجام شد. شرکت نفت ایران و انگلیس سریعا امتیاز استخراج این میدان نفتی را به دست آورد.

سال ۱۹۱۸

جمهوری دموکراتیک گرجستان تشکیل شد.

سال ۱۹۱۸

جنگ شدیدی بین نیروی دولتی مقیم فارس با عشایر ترک قشقایی در ده شیخ و اطراف آن روی داد و دو روز به طول انجامید و در نتیجه صولت الدوله شکست خورد. از قشون دولتی ۵۲ کشته و زخمی و از نیروی قشقایی ۴۵۰ کشته و زخمی بر جای ماند.


شاید دوست داشته باشید

باتری خودرو چیست و چگونه کار می کند؟ / ویکی ووکباتری خودرو چیست و چگونه کار می کند؟

باتری خودرو دستگاهی است که برای تامین انرژی لازم برای استارت زدن ، جرقه زدن ، روشنایی و استفاده بقیه لوازم برقی خودرو تعبیه شده است .همچنین…

 

 


سال ۱۹۲۶

مایلز دیویس، نوازندهٔ معروف ترومپت در آمریکا در سبک جاز متولد شد.

سال ۱۹۶۶

گویان استقلال خود را از بریتانیا کسب کرد.

سال ۱۹۶۹

سفینه آپولو ۱۰ پس از سفر هشت روزه به کره ماه با موفقیت به زمین بازگشت.

سال ۱۹۷۰

توپولف۱۴۴ به عنوان اولین هواپیمای ترابری تجاری اتحاد شوروی شروع به کار کرد.

سال ۱۹۷۲

پیمان منع تولید موشک‌های ضد موشک بین ایالات متحده و شوروی سابق امضا شد.

سال ۱۹۸۳

زلزله ای به بزرگی ۷٫۷ ریشتر در ژاپن که موجب سونامی شد ۱۰۴ نفر را کشته و صدها تن را زخمی و بی خانمان کرد.

سال ۱۹۸۶

اتحادیه اقتصادی اروپا که بعد ها به اتحادیه اروپا تغییر نام داد پرچم این اتحادیه را برگزید.

سال ۱۹۹۱

زویاد گامساخوردیا به عنوان اولین رئیس جمهور گرجستان پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی انتخاب شد.

سال ۱۹۹۱

در اثر نقص فنی بوئینگ ۷۶۷ در پرواز شماره ۰۰۴ خطوط هوایی لوآندا بر فراز غرب تایلند و سقوط هواپیما همه ۲۲۳ تن سرنشین کشته شدند.

سال ۱۹۹۳

کتاب ضد اسلامی ایات شیطانی سلمان رشدی منتشر شد و سبب بروز اعتراضات گسترده ای در جهان اسلام شد.

سال ۱۹۹۸

روز ملی عذرخواهی در استرالیا به مناسبت عذرخواهی دولت این کشور از بومیان به دلیل مصیبت های وارده به آنها در چندین سال گذشته با حضور بیش از یک میلیون نفر برگزار شد.

سال ۲۰۰۵

استاد رحیم موذن زاده اردبیلی موذن مشهور دار فانی را وداع گفت.

سال ۲۰۰۶

در اثر بروز یک زمین لرزه به قدرت ۶ ممیز ۳ ریشتر در جزیره جاوا در اندونزی، دست کم ۵۷۰۰ تن کشته و بیش از ۳۹ هزار تن مجروح شدند.

سال ۲۰۰۸

طوفان شدیدی در جنوب و شرق چین به وقوع پیوست که موجب کشته شدن ۱۴۸ تن و بی خانمانی بیش از ۱٫۳ میلیون نفر شد.

در این مطلب سعی کردیم مهمترین رویدادهای تاریخی 5 خرداد را بررسی کنیم. اگر رویداد مهمی در این روز از قلم افتاده است، لطفا با کامنت و ذکر منبع ما را مطلع کنید تا مطلب را بروز کنیم.

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *