مهمترین رویدادهای تاریخی 14 مرداد در جهان

مهمترین رویدادهای تاریخی 1 شهریور در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 31 مرداد در جهان رویدادهای تاریخی 30 مرداد مهمترین رویدادهای تاریخی 29 مرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 28 مرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 27 مرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 26 مرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 25 مرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 24 مرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 23 مرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 23 مرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 22 مرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 21 مرداد در جهانمهمترین رویدادهای تاریخی 20 مرداد در جهان رویدادهای تاریخی 19 مرداد مهمترین رویدادهای تاریخی 18 مرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 17 مرداد مهمترین رویدادهای تاریخی 16 مرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 15 مرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 14 مرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 13 مرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 12 مرداد مهمترین رویدادهای تاریخی 11 مرداد در جهان رویدادهای تاریخی 10 مرداد مهمترین رویدادهای تاریخی 9 مرداد در جهان رویدادهای تاریخی 8 مرداد رویدادهای تاریخی 7 مرداد مهمترین رویدادهای تاریخی 6 مرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 5 مرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 4 مرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 3 مرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 2 مرداد در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 1 مرداد در جهان / ویکی ووک

هر روز که می‌گذرد اتفاق هایی را به همراه دارد، اتفاق هایی شیرین و تلخ که هرکدام بر سرنوشت کشوری و جهان تاثیرگذار بوده است. در این مطلب مهمترین رویدادهای تاریخی 14 مرداد مصادف با 5 آگست را بررسی کنیم با ما همراه باشید.

مهمترین رویدادهای تاریخی 14 مرداد

سال ۱۵۱۵

فیلیبر دولورم، هنرمند حجار و معمار بزرگ فرانسوی در قرن شانزدهم میلادی در پاریس، پایتخت فرانسه چشم به جهان باز کرد.

سال ۱۵۸۳

نخستین کولونی انگلیسی در آمریکای شمالی تاسیس شد.

سال ۱۶۸۹

کودتای پطر کبیر، امپراطور نامدار روسیه که در آن زمان زیر نظر و نفوذ خواهرش صوفی استرلتسی بود، علیه او آغاز شد. هدف پطر به دست آوردن سلطنتی بود که خواهرش صوفی قصد داشت آن را متعلق به خویش کند.

سال ۱۸۵۸

نخستین کابل ترانس آتلانتیک، میان اروپا و آمریکا کشیده شد.

سال ۱۸۹۷

ادیسون، نخستین فیلم تبلیغاتی را تولید کرد.

سال ۱۸۲۳

ارنست رنان، لغت شناس و مورخ فرانسوی در قرن نوزدهم میلادی در شهر تره گویر چشم به جهان گشود.


شاید دوست داشته باشید

آبرون کبیرآبرون کبیر و خواص آن

آبرون کبیر ، گیاهی است علفی یا نیمه علفی و چند ساله که ارتفاع ساقه گل دهنده ی آن بیست تا سی سانت است و دارای خواص…


سال ۱۸۹۵

فردریک انگلس، یکی از برجسته ترین علمای جامعه شناسی جهان در قرن نوزدهم میلادی، بعد از ۷۵ سال زندگی بدرود حیات گفت. انگلس را مکمل اندیشمند بزرگ دیگر این قرن، یعنی کارل مارکس میدانند.

سال ۱۹۰۶

فرمان بسیار مهم مشروطیت از سوی پنجمین پادشاه قاجار امضاء شد.

سال ۱۹۱۴

نخستین چراغهای راهنمایی جهان در ایالات کلیولند و اوهایوی آمریکا آغاز به کار کرد.

سال ۱۹۱۵

ورشو پایتخت لهستان در جریان جنگهای معروف به کراکووی میان آلمانیها و روسها به تصرف قوای سردار آلمانی ماکنزن درآمد و بیش از ۱۱ هزار سرباز روس که مدافع شورشیان بودند اسیر شدند. در جریان جنگهای کراکووی که از روز ۱ مه تا ۱ سپتامبر ۱۹۱۵ میلادی طول کشید، نه تنها ورشو بلکه سراسر لهستان به تصرف آلمانیها درآمد و دست روسها از آن سرزمین کوتاه شد.

سال ۱۹۲۶

سهراب طاهر شاعر شهیر، در شهر آستارای آذربایجان ایران دیده به جهان گشود.

سال ۱۹۴۰

در خلال جنگ جهانی دوم، لیتوانی تحت الحمایه اتحاد جماهیر شوروی شد.

سال ۱۹۴۵

فرانسویها بیش از ۴۵ هزار الجزایری را قتل عام کردند.

سال ۱۹۴۹

به دنبال وقوع زمین لرزه در اکوادور، ۵۰ روستا ویران و بیش از ۶ هزار تن کشته شدند.

سال ۱۹۶۰

بورکینافاسو از فرانسه اعلام استقلال نمود.

سال ۱۹۶۲

نلسون ماندلا از سوی رژیم آپارتاید افریقای جنوبی راهی زندان شد.

سال ۱۹۶۲

محمد نخجوانی از بنیانگذاران کتابخانه ملی تبریز درگذشت.

سال ۱۹۶۳

قرارداد تاریخی منع آزمایشهای اتمی پس از سالها گفتگو و مذاکره، سرانجام به تصویب رسید و نمایندگان ممالک بریتانیای کبیر، اتحاد روسیه شوروی و ایالات متحده آمریکا آن را امضاء کردند. به موجب این قرارداد که بعدا یکصد کشور دیگر جهان، منجمله ایران نیز به آن پیوستند، هرگونه آزمایشهای اتمی در خشکی و دریا و هوا ممنوع شد.

سال ۱۹۷۶

بازار کفاش های تهران آتش گرفت و ۱۷۰ مغازه و یک انبار به کلی سوخت و سه نفر هم جان باختند.

سال ۱۹۸۹

به دنبال برگزاری انتخابات در نیکاراگوا ساندنیستها به پیروزی رسیدند.

در این مطلب سعی کردیم مهمترین رویدادهای تاریخی 14 مرداد را بررسی کنیم. اگر رویداد مهمی در این روز از قلم افتاده است، لطفا با کامنت و ذکر منبع ما را مطلع کنید تا مطلب را بروز کنیم.

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *