سیاه چاله چیست و چه مفهومی دارد؟

سیاه چاله چیست و چه مفهومی دارد؟ / ویکی ووک

سیاه چاله همچنان که از نام آن پیداست چاله ای است که هیچ چیزی حتی نور نمی تواند از آن فرار کند. اینشتین نظریه ای دارد به نام نسبیت ، بر اساس  نظریه نسبیت اینشتین، اجسام می توانند به قدری فشرده شوند که خمیدگی فضا-زمان ایجاد کنند. این امر منجر به تشکیل سیاهچاله می شود حفره ای سیاه رنگ که همه چیز در آن جا جذب می شود حتی نور

سیاه چاله چگونه تشکیل می شود؟

هر وقت یک ستاره آن قدر بزرگ شد که در خود فرو ریخت سیاهچاله شکل می­ گیرد. البته باید بدانیم ستاره ­ها طول عمر دارند . طول عمر یک ستاره به میزان سوختی بستگی دارد  که برای سوزاندن در اختیار دارد. تا زمانی که این سوخت وجود دارد ستاره در برابر فرو ریختن مقاومت می کند. اما وقتی که سوخت به پایان می رسد نیروی گرانش غلبه پیدا کرده و ستاره از داخل منفجر می­شود و به یک سیاه­چاله تبدیل می­ شود.

 

سیاه چاله چیست و چه مفهومی دارد؟ / ویکی ووک

 


شاید دوست داشته باشید

سافت بال چیست؟/ ویکی ووکسافت بال چیست؟

این ورزش برای اولین بار در سال ۱۸۸۷ در ایالت ایلینوز شیکاگو آمریکا در روز شکرگذاری و در ورزشگاه تیم قایقرانی Farragut boat club برگزار شد. این ورزش یک ایده خلاقانه از …

 


درون سیاه چاله چه خبر است؟

واقعیت این است که اگر شما برای تهیه خبر یا گزارش درون سیاهچاله ای بروید بازگشتی نخواهید داشت تا ماجرا را برای دیگران تعریف کنید. هنگامی که  هر چیزی وارد افق رویداد ( نقطه بدون بازگشت سیاه­چاله ) می شود در چنگال سیاهچاله اسیر خواهد شد چون گرانش آنقدر قوی است که هیچ چیزی، حتی نور هم توان گریز از آن را ندارد.

حال فرض کنیم که شما آن قدر کنجکاو هستید که باز هم هوس کردید وارد سیاهچاله شوید. با ورود شما به افق رویداد بدن شما  کشیده و دراز می شود  تا زمانی که از درون شکسته و از هم می پاشید و نهایتا تبدیل به ذره­ های زیراتمی می شوید و  آن چه از شما باقی می ماند به سمت یک تکینگی ( مکانی با چگالی بی نهایت ) می رود.

 

سیاه چاله چیست و چه مفهومی دارد؟ / ویکی ووک

 

چگونه یک سیاه چاله را تشخیص می دهیم؟

 گرچه سیاهچاله ها قابل رویت نیستند ولی وجود آن ها را می توان با استفاده از اندازه گیری اثرشان بر روی اجسام اطراف متوجه شد:

روش های زیر به  اثبات وجود سیاهچاله ها کمک می کند

  • محاسبه جرم از طریق اجسامی که دور سیاهچاله می چرخند یا به مرکز آن فرو می روند
  • اثرهمگرایی گرانشی
  • تشعشعات خارج شده از سیاهچاله

منابع : ویکی پدیا


پیمان غیاثی نیانویسنده :

مسعود ناصری

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

2 دیدگاه در “سیاه چاله چیست و چه مفهومی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *