درباره سنگ فیروزه چه می دانید؟

درباره سنگ فیروزه چه می دانید؟ - ویکی ووک

با عرض سلام و احترام خدمت همه شما کاربران محترم ویکی ووک. همان طور که می دانید سنگ ها خواص اعجاب آوری دارند که در بعضی موارد حتی به سلامتی و درمان ما نیز کمک می کند از آن جمله سنگ فیروزه است که بسیار زیباست و در وسایل زینتی کاربرد دارد.

اما اینکه ما بتوانیم سنگ اصل را از سنگ تقلبی بشناسیم مطالبی است که در این پست به آن خواهیم پرداخت و همینطور اگر به خواص درمانی سنگ فیروزه علاقه مند هستید در این مطلب با ما همراه باشید.

درباره سنگ فیروزه چه می دانید؟ - ویکی ووک

سنگ فیروزه و انواع آن

سنگ فیروزه بیشتر در شکاف سنگ هایی یافت می شود که منابع غنی از آلومینیم هستند. فیروزه فسفات آب دار مس و آلومینیوم است و ماده ی رنگی موجود در آن از مس و آهن به وجود آمده است.

هرچه مقدار آهن در این سنگ بیشتر باشد، رنگ آن سبزتر و هرچه مس آن بیشتر باشد رنگ آن آبی تر خواهد بود!

اگر می خواهید بهترین نوع فیروزه را بشناسید باید بگوییم که فیروزه با رنگ آبی آسمانی بهترین کیفیت را داراست که این نمونه نیز بسیار کمیاب است.

و هرچه در این سنگ رگه های سبز و سایه ی رنگ سبز یافت شود، ارزش آن کاهش یافته و فراوان تر و در دسترس تر هستند.

سنگ فیروزه خود دارای خلل و فرج طبیعی است که در بسیاری از موارد حتی نگین های تراشیده شده ی آن هم دارای این خلل و فرج هستند که برای ترمیم و اصلاح، اصطلاحا به آن واکس می زنند که در این صورت به آنها فیروزه احیا شده می گویند.

برای واکس زدن سنگ و از بین بردن نواقص آن فیروزه طبیعی را طی مراحل خاص در صمغ مصنوعی فرو می کنند تا منافذ سنگ با استفاده از همین واکس پوشیده شود.

علت دیگر استفاده از این روش برای احیا سنگ فیروزه استحکام بخشیدن به آن است و اینکه در اثر گذشت و مرور زمان از کم رنگ شدن سنگ نیز جلوگیری کنند.

ولی اشکال این فیروزه های احیا شده در این است که ارزش زیادی ندارند و دارای خلل و فرج هستند.

برای خوش رنگ و لعاب کردن فیروزه از نمک های مس و آنیلین استفاده می کنند.

درباره سنگ فیروزه چه می دانید؟ - ویکی ووک

چه سنگ هایی شبیه به سنگ فیروزه هستند؟

کانی های زیادی هستند که شباهت زیادی به فیروزه دارند از این رو آنها را به جای فیروزه در بازار عرضه می کنند که بعضی از آنها عبارت اند از آمازونیت، لازولیت، کالسیدونی، کریسوکولا و… و کمتر کسی است که بتواند آنها را از فیروزه ی اصل جدا کرده و بشناسد.

از جمله سنگ هایی که شبیه فیروزه اصل است فیروزه های چینی هستند که بر اثر تاثیر محلول های سطحی مس دار بر روی فسیل های استخوانی جانوران به وجود آمده و رنگ آنها به علت تبلور فسفات آبی است و کاملا ارگانیک هستند.

اما مشخصات آنها با فیروزه های ایرانی، مصری و آمریکایی فرق می کند.

منابع عمده فیروزه ابتدا در کشور خودمان ایران است و در کشورهایی مانند چین، استرالیا، مصر، ازبکستان، شیلی و آمریکا قرار دارد و این سنگ را با نام هایی مانند حجرالظفر، حجرالغلبه، اخشائین و پیروزه می شناسند.

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *