روش تشخیص فیروزه طبیعی از مصنوعی

روش تشخیص فیروزه طبیعی از مصنوعی – ویکی ووک

شاید فکر کنید که تشخیص فیروزه مصنوعی از طبیعی برای  افراد معمولی و عادی غیرممکن است و ما هیچگاه قادر نخواهیم بود که یک فیروزه خوب را شناسایی کنیم اما در این پست ما می خواهیم این باور غلط شما را تصحیح کنیم و با نکاتی که می گوییم شما را در شناخت سنگ فیروزه طبیعی از مصنوعی یاری دهیم.

روش تشخیص فیروزه طبیعی از مصنوعی – ویکی ووک

چگونگی تشخیص فیروزه مرغوب

کارشناسان خبره و فروشندگان و خریداران عمده و فیروزه شناس و با تجربه با نگاه کردن به رنگ و جلای موجود در سنگ و رگ های پشت سنگ، انواع فیروزه و حتی منشا آن را تشخیص می دهند.

اما اینطور نیست که افراد عادی و بی تجربه هیچ راهی برای تشخیص نداشته باشند.

یکی از راه هایی که در قدیم استفاده می شد، گذاشتن سنگ فیروزه روی برنج دم کرده بود در صورتی که رنگ آن ثابت می ماند مرغوب و اگر به برنج رنگ پس می داد، نامرغوب بود.

اما امروزه برای شناخت رنگ شدگی فیروزه مخصوصا پشت آن، از استون یا سوآپ آمونیاک استفاده می کنند و با آغشته کردن پنبه به این محلول رنگ آمیزی و واکس را از بین می برد.

یا برای تشخیص فیروزه مصنوعی از طبیعی، قطعه بسیار کوچک از سنگ را می سوزانند اگر مواد باقی مانده از آن به صورت خاکستر باشد، سنگ طبیعی است و اگر به صورت خمیری شکل درآمد مصنوعی خواهد بود.

روش بعدی استفاده از یک سوزن است. سوزن را به شدت داغ می کنند و روی سنگ قرار می دهند.

اگر اثر عمیقی روی سنگ برجا گذاشت و بوی نامطبوع صمغ از آن برخاست نشان دهنده ی آن است که این سنگ فیروزه واکس خورده و جزو سنگ های احیا شده است.

روش دیگر برای این شناخت وزن کردن سنگ فیروزه است با توجه به قیافه ی سنگ و وزن تقریبی که باید داشته باشد اگر از حد معمول وزن سنگ کمتر بود این سنگ آغشته به موم و یا بدلی است و در غیر این صورت فیروزه ی واقعی و خالص است.

روش تشخیص فیروزه طبیعی از مصنوعی – ویکی ووک

چگونگی تشخیص فیروزه و تغییر رنگ آن

تغییر رنگ سنگ فیروزه در اثر تبخیر آب طبیعی موجود در آن، تابش زیاد نور آفتاب، قرار گرفتن در معرض چربی، هوای بسیار آلوده و مواد شیمیایی خواهد بود که خود در ارزش مادی و قیمت سنگ و نگین تاثیر خواهد داشت.

برای همین توصیه می شود در هنگام استحمام و غذا خوردن و شستن دست ها با مواد شوینده و یا تماس با مواد شیمیایی انگشتر را از انگشتتان بیرون آورید و یا وسایل دیگر تزیینی را در این موارد استفاده نکنید و برای حفظ کیفیت و رنگ و جلای نگین وو سنگ فیروزه هر چند وقت یکبار با یک پارچه نرم و مرطوب و تمیز آن را به خوبی تمیز کرده و جلا دهید.

برای تشخیص فیروزه مصنوعی از طبیعی باید بدانید برخی افراد فیروزه های نامرغوب را با روغن چرب می کنند.

در ابتدا سنگ و یا نگین فیروزه جلا گرفته و براق خواهد شد اما می گویند روغن باعث مرگ فیروزه خواهد شد و کم کم رنگ برگشته و آن براقیت اولیه را دیگر نخواهد داشت.

در روش دیگر چون فیروزه وقتی در رطوبت قرار بگیرد جلا پیدا کرده و براق می شود.

بعضی از فروشندگان آن را داخل ظرفی پر از ماسه ی مرطوب قرار می دهند و بعد از مدتی که شفاف شد و جلا یافت، آن را در معرض دید قرار می دهند ولی اگر اینگونه فیروزه ای را خریداری می کنید بعد از چند روز جلا و براقی بودن خود را از دست می دهند.

روش تشخیص فیروزه طبیعی از مصنوعی – ویکی ووک

 

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *