طریقه‌ی مصرف متفورمین چگونه است؟

طریقه‌ی مصرف متفورمین چگونه است؟ / ویکی ووک

متفورمین دارویی است که در کنترل دیابت تیپ II (غیروابسته به انسولین) تجویز می شود، در این مطلب میخواهیم با این دارو بیشتر آشنا شویم، همچنین ما در مطالب قبل برخی دیگر از داروهای شیمیایی همچون: آلپرازولام، ناپروکسن، پیروکسیکام، دیازپام، آمنتادین، رانیتیدین و … را بررسی کرده بودیم که در صورت علاقه می توانید آن ها را نیز مطالعه کنید و اطلاعات عمومی خود را در زمینه دارو هایی شیمیایی افزایش دهید.

آشنایی با داروی متفورمین

همانطور که در ابتدای بحث گفتیم، متفورمین دارویی کمکی همراه رژیم غذائی و ورزش در کنترل دیابت تیپ II (غیروابسته به انسولین) است و همچنین می‌توان از آن به تنهائی یا همراه دیگر داروهای هیپوگلیسمیک استفاده کرد. این دارو با نام تجاری Glucophage در بازار موجود است و در گروه شیمیایی دی‌متیل بی‌گوانید محسوب می شود و جزو گروه دارویی هیپوگلیسمیک خوراکی است. این دارو احتمالاً با کاهش جذب گوارشی گلوکز، افزایش مصرف گلوکز در بافت عضلانی، کاهش گلوکونئوژنز کبدی، و آزادسازی انسولین اثر خود را اعمال می‌کند. با توجه به اینکه متفورمین باعث اختلالات کلیوی می شود در  بیماری مزمن کلیوی و اغماء دیابتی، کتواسیدوز، نارسائی قلبی، انفارکتوس اخیر میوکارد منع مصرف دارد.

 

طریقه‌ی مصرف متفورمین چگونه است؟ / ویکی ووک

 


شاید دوست داشته باشید

GTA VIتاریخ انتشار بازی GTA VI

یکی از مهم ‎ترین ویژگی‎ های راک ‎استار، عرضه دیر به دیر سری‎ های محبوب است. با دقتِ تمام بازی را طراحی می‎کند و می ‎سازد، مشکلات آن را بر طرف می‎کند و در نهایت (در بیشتر مواقع) بازیِ بدون مشکلی را روانه بازار می‎کند. با وجود این‎که سری GTA همیشه …


طریقه‌ی مصرف متفورمین

دیابت ملیتوس:

بالغین: در ابتدا ۵۰۰mg روزانه به‌صورت خوراکی تجویز می‌شود. دوز نگهدارنده: ۵۰۰mg به‌صورت خوراکی ۳ بار در روز (حداکثر دوز مصرفی ۳۰۰mg/day است).

 

طریقه‌ی مصرف متفورمین چگونه است؟ / ویکی ووک

 

عوارض جانبی متفورمین

عوارض جانبی این دارو عبارتنداز:

شایع: بی‌اشتهائی، تهوع، ناراحتی شکمی، اسهال.

نادر: اسیدوز لاکتیک (در بیماران کلیوی، کبدی و سالمندان).

نکات هنگام مصرف متفورمین

از آنجائی‌که احتمال کاهش جذب ویتامین B12 همزمان با مصرف دارو وجود دارد، بهتر است طی دوره درمان ویتامین B12 به‌صورت کمکی تجویز شود.

احتمال اختلالات کلیوی وجود دارد.

به امید فردایی روشن 🙂

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *