تهیه عدس پلوی نذری برای 100 نفر

تهیه عدس پلوی نذری برای 100 نفر - ویکی ووک

عدس پلوی نذری جزو غذاهای ویژه ی نذری در ماه های محرم و صفر و همچنین ماه مبارک رمضان است، که اگر در درست کردن آن دقت لازم را داشته باشید در عین سادگی، بسیار لذیذ و خوشمزه است.

همین مسئله یعنی ساده بودن این غذا سبب شده که برخی فکر کنند که درست کردن آن هم کاری ندارد، عدس را می پذیم و لای برنج آبکش شده می ریزیم و آن را دم می کنیم به همین راحتی!

اما در واقع اینطور نیست، در این پست به شما خواهیم گفت که حتی پختن این غذای به ظاهر ساده هم برای خوشمزه شدن، نیاز به اصول و نکات خاصی دارد که باید به آن توجه داشته باشید و آن ها را بکار گیرید.

عدس پلوی نذری و شیوه ی پختن آن

باید گفت که عدس پلو را در جاهای مختلف کشور به روش های متفاوتی پخته و تهیه می کنند، اما در دو روش کلی، برخی آن را با کشمش و یا خرما و یا با استفاده از گوشت و رب گوجه فرنگی می پزند و برخی هم با افزودن کشمش و یا گوشت و یا بدون استفاده هیچ کدام از این مواد عدس پلو را به روش ساده تری تهیه می کنند.

در بعضی از این عدس پلوها از گوشت چرخ کرده و یا گوشت مرغ برای خوشمزه تر شدن غذا کمک می گیرند و در برخی هم از هیچ کدام استفاده نمی شود، ولی آنچه که مسلم است، روش تهیه این غذا و مواد افزودنی آن به سلیقه شما بستگی دارد.

می توانید قبل از درست کردن نذری خود، ابتدا غذا را در اندازه بسیار کم برای خود و اعضاء خانواده به چند روش درست کنید و سپس تصمیم بگیرید که به چه روشی در غذای نذری عمل کنید، با گوشت یا بی گوشت و یا با کشمش و یا خرما و یا بدون کشمش و خرما.

که البته ریختن عدس و پیاز داغ  به تنهایی هم (اگر به این شیوه عدس پلو را دوست دارید) کفایت خواهد کرد و نیازی به ریختن مواد دیگر نخواهید داشت و در ساده ترین شکل هم این غذا بسیار خوشمزه و لذت بخش خواهد بود.

تهیه عدس پلوی نذری برای 100 نفر - ویکی ووک

مواد لازم برای عدس پلو برای 100 نفر

ردیف عنوان مقدار
1 برنج 15 تا 16 کیلوگرم
2 عدس 5 تا 6 کیلوگرم
3 پیاز 5 کیلوگرم
4 گوشت چرخ کرده 4 تا 5 کیلوگرم
5 رب گوجه فرنگی در صورت تمایل یک تا یک و نیم کیلوگرم
6 زرشک برای تزئین به مقدار لازم
7 روغن به مقدار لازم
8 زعفران آب کرده به مقدار لازم
9 کشمش پلویی در صورت تمایل 3 تا 4 کیلوگرم
10 ادویه مخصوص عدس پلو در صورت تمایل به میزان لازم
11 کره برای روی برنج در صورت تمایل یک تا 2 کیلوگرم

 

طرز تهیه

ابتدا برنج را پاک کرده و از شب قبل یا حداقل 12 ساعت قبل در آب کافی و با مقدار مناسبی از نمک خیس کنید.

عدس ها را بخوبی پاک کرده و بشویید و آن را با کمی نمک درون قابلمه بگذارید تا بپزد، می توانید عدس ها را به مدت دو ساعت درون آب خیس کنید و پس از اینکه آب آن را خالی کردید بگذارید تا بپزد.

بهتر است که درب قابلمه را نگذارید تا عدس ها از پوست آن جدا نشوند و دقت کنید که عدس ها را از نوع زود پز که بلافاصله از پوست جدا می شوند انتخاب نکنید.

عدس ها را کاملاً نپزید و هنوز که کمی به پخت کامل مانده شعله را خاموش کنید.

آب برنج را درون قابلمه بزرگی که برای پخت برنج در نظر گرفته اید بریزید و شعله زیر آن را روشن کنید.

در این فاصله تا آب برنج جوش بیاید، باید مواد زیر را آماده کنید.

در این مرحله می توانید به دو روش عمل کنید:

نصف پیاز ها را بصورت خلالی ریز کرده و تفت دهید و برای تزئین غذا نگهدارید و نصف پیازها را به صورت نگینی خرد کرده و با کمی روغن آن ها را هم تفت دهید.

سپس گوشت چرخ کرده را به آن اضافه کنید و آن را هم تفت دهید و در پایان به گوشت ها نمک و ادویه ای که دوست دارید و همچنین کمی زعفران آب کرده برای خوش رنگ شدن غذا، اضافه کنید.

اما اگر نمی خواهید برای روی غذا پیاز تفت داده بریزید، بهتر است تا تمام پیازها را به شکل نگینی خرد کرده و به گوشت اضافه کنید تا عدس پلوی نذری شما با پیازداغ فراوان، مزه فوق العاده ای داشته باشد.

در این مورد اگر دوست دارید، می توانید از ادویه مخصوص عدس پلو استفاده کنید که می توانید آن را به گوشت اضافه کرده و یا بر روی برنج استفاده کنید، که در پست بعدی به مواد آن اشاره خواهیم کرد.

رب گوجه فرنگی را به گوشت چرخ کرده اضافه کرده (اگر به هر دلیلی رب دوست ندارید، می توانید از افزودن رب هم صرف نظر کنید) و مواد را بخوبی هم بزنید و بگذارید تا رب گوجه هم درون روغن کمی تفت بخورد و سپس شعله را خاموش کنید.

اگر کشمش درون عدس پلو را دوست دارید، کشمش ها را درون ظرفی ریخته و با مقداری آب آن را چند بار بشویید تا غبار روی کشمش ها گرفته شود و سپس برای چند دقیقه آن را با آب خیس کنید و بعد درون آبکش بریزید تا آب آن گرفته شود.

درون ماهی تابه کمی روغن بریزید و کشمش ها را کمی تفت دهید تا خوش رنگ شوند و برای رنگ بهتر آن، می توانید از چند قطره زعفران آب کرده هم استفاده کنید.

دقت کنید کشمش ها را مرتب هم بزنید و زیاد تفت ندهید که کشمش ها می سوزند و طعم سوختگی و تلخی پیدا می کنند.

آب نمک روی برنج ها را خالی کرده و به آبی که درون قابلمه کاملاً در حال جوشیدن است، برنج را اضافه کنید و با کمک کفگیر دسته بلندی آن ها را هم بزنید.

درب قابلمه برنج را بگذارید و شعله را تا اخر زیاد کنید تا آب و برنج جوش بیاید.

چون مقدار برنج در عدس پلوی نذری زیاد است، نباید آن را زیاد بجوشانید و در پایان به آن عدس را اضافه کرده و مخلوط کنید و سپس برنج را درون صافی های آماده آبکش کنید.

حالا باید روی برنج ها کمی آب سرد بریزید و کمی صبر کنید تا آب آن ها گرفته شود و سپس آن ها را درون قابلمه ریخته و دم کنید.

در این مرحله می توانید به دو روش عمل کنید، هنگامی که کف قابلمه را کمی روغن ریخته و ته دیگی را گذاشتید و یا اینکه بدون ته دیگ برنج را درون قابلمه می ریزید تا دم کنید؛ در لا به لای آن گوشت های چرخ کرده را ریخته و با برنج دم بگذارید.

یا اینکه به شکل جداگانه گوشت را در هنگام ظرف کردن غذا در کنار غذا سرو کنید.

کشمش های تفت داده شده را هم می توانید در کنار غذا سرو کرده و یا اینکه در هنگام سرو لا به لای برنج بریزید.

تهیه عدس پلوی نذری برای 100 نفر - ویکی ووک

پس می توانید بر روی برنج از گوشت تفت داده شده، پیاز خلالی تفت داده شده، زرشک تفت داده شده، کشمش تفت داده شده و زعفران آب کرده که داخل آن برنج ریخته اید، استفاده کنید.

این غذا که به طرق بسیار متفاوتی طبخ می شود، دارای نکات کلیدی بسیار زیادی است که در پست آینده به آن خواهیم پرداخت.

امیدواریم که عدس پلوی نذری شما خوشمزه شده و باب میل تان از آب در آید.

نذرتان قبول و التماس دعا

 

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *