راز و رمز ترشی های خوشمزه خانگی

راز و رمز ترشی های خوشمزه خانگی - ویکی ووک

عزیزان، قرار است امروز در مورد ترشی های خوشمزه خانگی و راز و رمز درست کردن آن ها برای شما مواردی را عنوان کنیم.

الان که کم کم به فصل پاییز نزدیک می شویم و بازار درست کردن انواع ترشی ها در خانه رونق فراوانی دارد و کدبانوهای باسلیقه هم می خواهند برای رنگین تر کردن سفره و یا میز شام و نهار، سنگ تمام بگذارند؛ لازم دیدیم تا نکاتی را در این زمینه یاد آوری کنیم.

پس لطفاً با ما همراه شوید.

ترشی های خوشمزه خانگی و نکات کلیدی آن

از نکات بسیار مهم برای درست کردن ترشی های خوشمزه این است که سرکه استفاده شده را از مرغوبترین سرکه های طبیعی تهیه کنید که از انگور، سیب، انجیر، خرما، کشمش و مواد دیگر تهیه می شوند و به ترشی ما، طعم فوق العاده ای خواهند داد.

سبزیجات، میوه ها و تمام موادی که برای ترشی، استفاده می کنید باید سالم، بدون لک و بدون خرابی و له شدگی باشند؛ چون برخی فکر می کنند که وقتی میوه و یا صیفی جات در حال خراب شدن است باید آن را درون سرکه و یا آب نمک ریخت و از آن شوری و یا ترشی درست کرد!

راز و رمز ترشی های خوشمزه خانگی - ویکی ووک

تمامی موادی که در شور و ترشی از آن استفاده می کنید؛ اعم از صیفی جات، سبزی جات و میوه ها باید کاملاً شسته و ضد عفونی شوند و سپس آن ها را درون سبد و یا روی پارچه ای تمیز پهن کنید تا کاملاً آب آن ها گرفته شده و خشک شوند و بهتر است بعد از شسته شدن حداقل به مدت یک روز آن ها را برای خشک شدن بر روی پارچه ای تمیز پهن کنید، زیرا اگر مواد ترشی آب داشته باشند ترشی شما کپک زده و غیر قابل استفاده خواهد شد.

بهتر است تا از ظروف شیشه ای و یا سفالی برای نگهداری ترشی و شوری کمک بگیرید و توصیه می کنیم که از ظروف پلاستیکی، بخصوص برای درست کردن و نگهداری ترشی هرگز استفاده نکنید.

ظروف شیشه ای دهانه گشاد و سایز کوچک برای ریختن مواد ترشی و شور مناسب ترند؛ چون علاوه بر ریختن و برداشتن آسان مواد ترشی، در مدت زمان کوتاهی مصرف شده و احتمال کپک زدن آن بسیار کمتر است.

همواره باید سرکه روی مواد ترشی را بپوشاند؛ بخصوص اگر مواد را تازه درون سرکه ریخته اید، در روزهای آینده حتماً سری به شیشه ترشی و یا شور بزنید، چون در این فاصله مواد، سرکه و آب نمک را به خود جذب کرده اند و سر شیشه خالیست، پس مقداری سرکه به آن اضافه کنید.

راز و رمز ترشی های خوشمزه خانگی - ویکی ووک

از نکات کلیدی برای درست کردن ترشی های خوشمزه این است که درب ظرف ترشی و شوری را باید همیشه محکم ببندید تا هوا به داخل شیشه نفوذ نکند و سبب ایجاد کپک زدگی بر روی مواد ترشی نشود.

وقتی که می خواهید از ترشی و یا شور استفاده کنید باید از یک قاشق تمیز و کاملاً خشک برای برداشتن آن کمک بگیرید و هیچگاه قاشق و یا هر وسیله دیگری را که چرب و یا خیس است درون شیشه ترشی فرو نکنید، چون بقیه مواد باقی مانده درون شیشه کپک خواهد زد.

اگر مواد ترشی را درون سرکه برای چند دقیقه ای بجوشانید، ترشی شما زودتر رسیده و برای مصرف قابل استفاده خواهد شد.

و اصولاً برای اینکه سرکه را با اطمینان بیشتری جهت تهیه ترشی استفاده کنید، بهتر است سرکه را قبل از مصرف، برای چند دقیقه ای بجوشانید تا ناخالصی ها و احیاناً آب درون آن گرفته شود.

برای اینکه ترشی های شما خوش عطر باشد می توانید از سبزی هایی مانند:ترخون، مرزه، گشنیز، شوید، نعناع، ریحان و جعفری استفاده کنید و یادتان باشد که آب سبزی ها را کاملاً بگیرید.

در این مورد می توانید حتی از سبزی های خشک هم کمک بگیرید؛ به شرطی که از سلامت آن ها و خالص بودنشان اطمینان داشته باشید.

راز و رمز ترشی های خوشمزه خانگی - ویکی ووک

راز دیگری که در تهیه ترشی ها و شورهای خوشمزه و خوش عطر وجود دارد، بکار بردن ادویه های  مختلفی مانند:فلفل قرمز، فلفل سیاه، زنجبیل، سیاه دانه، زیره سبز، زیره سیاه، میخک، زردچوبه، گلپر و… است که استفاده از برخی از ادویه ها مثل گلپر و میخک کاملاً سلیقه ای است و به ذائقه شما بستگی دارد.

دقت کنید که استفاده از ادویه های معطر به میزان و مقدار ترشی شما بستگی دارد و در ریختن سبزی و ادویه نباید زیاده روی کنید و از ریختن نمک هم به مقدار لازم، فراموش نکنید.

ترشی ها و شورها را باید در جای خشک و خنک نگهداری کنید تا از تابش آفتاب و گرما و لزج شدن و خرابی در امان باشند.

به هر حال با درست کردن ترشی های خوشمزه و خوش طعم، می توانید سفره ای رنگین و زیبا تر داشته باشید و یک دورهمی گرم و صمیمی را به خانواده خود هدیه کنید.

مواد ترشی - ویکی ووک

 

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *