گیربکس CVT چیست؟

گیربکس CVT

گیربکس CVT ، یک سیستم انتقال اتوماتیک است که به شکل یکپارچه میان نسبت‌های دنده تغییر می‌کند. در گیربکس های قدیمی تعداد مشخصی دنده در اختیار راننده برای حرکت ابتدایی، شتاب گیری و… میگذارد ولی در سیستم انتقال CVT نوعی سیستم انتقال اتوماتیک است که مصرف سوخت کمتر و قدرت بیشتر و تجربه رانندگی راحتری را نسبت به جعبه دنده دستی در اختیار میگذارد. در بخش قبلی توضیحاتی درباره چگونگی کار گیربکس داده شد و از انواع آن که دستی و اتوماتیک باشد صحبتی داشتیم. در ادامه به چگونگی کار این جعبه دنده خواهیم پرداخت.

تاریخچه گیربکس CVT

اولین گیربکس اتوماتیک CVT در سال 1886 به ثبت رسیده است که ایده اولیه استفاده از این نوع گیربکس را به لئوناردو داوینچی نسبت داده اند. CVT یا Continuously Variable Transmission به معنی سیستم انتقال قدرت متغییر است که امروزه با پیشرفت در این سیستم انتقال قدرت شرکت های خودروساز زیادی ازجمله هیوندا، نیسان، آاودی و… در حال طراحی و استفاده از CVTهای خود هستند.

گیربکس CVT

طرز کار گیربکس CVT

جعبه دنده از تعدادی چرخ دنده استفاده می کند تا با تغییر شرایط رانندگی استفاده ی مناسبی از گشتاور موتور شود، دنده ها می توانند به طور دستی و یا اتوماتیک تغییرکند. هنگامی که در یک خودرو و در شرایط عادی، راننده اقدام به تعویض دنده می‌کند، این عمل در گیربکس موجب درگیر شدن دو چرخ دنده با اندازه‌ها و تعداد دندانه‌های متفاوتی می‌شود. درگیر شدن این چرخ دند‌ه‌های متفاوت سبب بوجود آمدن ضریب دنده‌های گوناگون (متناسب با تعداد دندانه‌ها و قطر چرخ دنده) می‌شود و گشتاور و دور بر اساس این ضریب دنده از موتور به چرخ‌ها منتقل می‌شود. CVT به سادگی قالب مطالعه است.

گیربکس CVT

بیشتر CVT ها فقط سه جزء اساسی دارند که این اجزا اصلی عبارتند از:

  • تسمه محکم فلزی یا لاستیکی
  • یک پولی متغییر محرک ورودی
  • یک پولی خروجی

نقش پولی ها در گیربکس CVT

هر پولی از دو مخروط با زاویه راس 20 درجه که رو در روی یکدیگر قرار دارند تشکیل شده است، که این مخروط ها میتوانند در راستای محوری که رو آن نصب شده اند حرکت کنند و به هم نزدیک و دور شوند که روی این دو پولی تسمه ای در شیار بین دو مخروط قرار دارد که وظیفه انتقال قدرت بین دو پولی بر اساس دنده مشخص شده را دارد. هسته مرکزی سیستم CVT از دو پولی یا قرقره که یکی به پیشران اصلی و دیگری متحرک است و نیرو را به سمت چرخ ها هدایت میکند و همچنین از یک تسمه که بین این دو پولی قرار میگیرد تشکیل شده است.

مزایای استفاده از گیربکس CVT

 

گیربکس CVT

 

 

  • کاهش 20 درصدی مصرف سوخت به نسبت گیربکس های اتوماتیک معمولی .
  • کارآیی و عملکرد دینامیکی بهتر در قیاس با گیربکس‌های اتوماتیک معمولی؛ به دلیل انتقال روان قدرت موتور بدون گسستگی در روند حرکت خودرو.
  • این نوع گیربکس همچنین می‌تواند باعث شتابگیری خودرو در بهترین حوزه عملکرد موتور از لحاظ توان خروجی شود که در این صورت بهترین ارقام شتابگیری با کمترین میزان مصرف سوخت میسر خواهد بود.

پیمان غیاثی نیانویسنده :

پیمان غیاثی نیا

درباره نویسنده : پژوهشگر حوزه خودرو

 


میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *