انواع دسته بندی خودروها از نظر شکل ظاهری / بخش 2

دسته بندی خودرو ، دسته بندی خودروها

در بخش اول دسته بندی خودرو برخی از دسته بندی ها مثل اس یو وی، فست بک، لیفت بک، هاچ بک و سدان را باهم بررسی کردیم در ادامه میخواهیم به بقیه دسته بندی خودروها اشاره کنیم.

دسته بندی خودروها

در بخش اول گفتیم که خودروها بنا بر نوع استفاده و کاربردشان طرح ها و شکل های متنوع و متفاوتی دارند. بدنه خودروها می توانند فرمهای متفاوتی داشته باشد. و همچنین توضیح دادیم که بعضی از طبقه بندی ها نیز تداخل زیادی با هم دارند. در ادامه صحبت ها امروز به بررسی برخی دیگر از انواع دسته بندی خودروها می پردازیم.

خودروهای کراس اوور(Crossover)

 

دسته بندی خودروها

 

خودروهایی با ترکیبی از شکل ظاهری سدان و اس یو وی است که با محبوب شدن صحرا گردی با اتومبیل و برگزاری رالی ها و محدود بودن این دسته از خودروها، این فرم خاص از اتومبیل ها در قالب سواری با ویژگی های خودروهای شاسی دار (SUV) ،که کراس اوور نامگذاری شده است در صنعت خودرو سازی پدیدار شد. این خودروها در رده خودروهای اسپرت قرار می‌گیرند.

خودروهای ام وی پی(Multi Purpose Vehicle)

 

دسته بندی خودروها

 

خودروهای چند منظوره یا ون، به خودروهایی گفته می‌شود که با هدف بهره‌گیری از حداکثر فضای داخلی جهت حمل بار یا مسافر طراحی شده‌اند. مانند کیا کارنیوال و…

خودروهای وانت(Pick-up)

 

دسته بندی خودروها

 

 

به خودروهایی گفته می‌شود که دارای قسمت بار روباز و کابین جداگانه راننده و سرنشین می‌باشد. این خودرو می‌تواند به صورت تجاری یا شخصی باشد و معمولاً نوع شخصی آن چهار در داشته و ظرفیت چهار سر نشین دارد که دو کابین نامیده می‌شود. مانند تویوتا هایلوکس یا …

خودروهای روداستر(Roadster)

 

دسته بندی خودروها

 

روداستر به اتومبیل روباز (بدون سقف) و دو نفره گفته می شود. روداستر مانند کروکی است با این تفاوت که فقط یک ردیف صندلی دارد. رودسترها از نظر کیفیت سقف، در دو نوع (Hard top) و (Soft top) وجود دارند. هارد تاپ به مدلی گفته می شود که جنس سقف آن از فلز یا از موادی مانند کامپوزیت است که به صورت صلب و غیر قابل انعطاف است و در مدل های جدید این سقف به وسیله یک موتور الکتریکی به طرز خاصی جمع شده و در صندوق عقب قرار می گیرد. سافت تاپ نیز سقفی است که جنس آن معمولأ از چرم یا مواد قابل انعطاف می باشد.

خودروهای کوپه(Coupe)

 

دسته بندی خودروها

 

منظور از کوپه یک خودروی الزاما 2 در است که زیبایی ظاهری آن بیش از استفاده از فضای داخلی مد نظر است. لزومأ هر خودروی 2 دری کوپه نیست چون معمولأ خودروهای کوپه دارای شیشه عقب با شیب بسیار ملایمی هستند.

خودروهای کروکی(Convertible)

 

دسته بندی خودروها

 

کروکی مدلی از خودرو است که معمولأ بر پایه سدان ساخته شده و مشخصه این خودرو باز شدن سقف آن است. خودروهای کروکی معمولأ دو ردیف صندلی دارند.

خودروهای لیموزین(Limousine)

 

دسته بندی خودروها

 

آخرین دسته از دسته بندی خودروها لیموزین است که به خودرویی گفته می شود که فاصله بین دو محور جلو و عقب آن (Wheel Base) زیادتر از حد متعارف باشد. طول این گونه خودروها نیز به خاطر فاصله زیاد بین چرخ های جلو و عقب، زیاد است و همچنین معمولأ دو در بزرگ در هر طرف و یا سه در، در هر طرف دارند. این قبیل خودروها غالبا بسیار تجملاتی هستند و مصارف تشریفاتی دارند.

شما بخش اول این مطلب را از لینک زیر میتوانید بخوانید

انواع دسته بندی خودرو


پیمان غیاثی نیانویسنده :

پیمان غیاثی نیا

درباره نویسنده : پژوهشگر حوزه خودرو

 


میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *