آشنایی با اصطلاحات خودرو – بخش دوم

آشنایی با اصطلاحات خودرو - بخش دوم / ویکی ووک

در بخش قبلی آشنایی با اصطلاحات تخصصی خودرو، از عبارات تخصصی خودرو و کارایی آن ها به صورت مختصر توضیحاتی را ارائه دادیم و پیشنهاد می شود که آن بخش را هم مطالعه ایی داشته باشید تا با اجزا و اصلاحات خودرو بیشتر آشنا شوید. اما در ادامه این بخش به قصد داریم به سایر عبارات و اصطلاحات خودرو که زیاد با آن مواجه شده ایم بپردازیم.

برخی از اصطلاحات خودرو

AFS

 

آشنایی با اصطلاحات خودرو - بخش دوم / ویکی ووک

 

یکی از اصطلاحات خودرو AFS است. سیستم تطبیقی روشنایی یکی از فناوری های جذاب بود که به خودروها اضافه شده است و برخی از کمپانی های معروف از این فناوری استفاده می کنند. این سیستم پیشرفته که مخفف Advance Front-Lighting System می باشد، چراغ های خودروها را به یک موتور برقی پشت لامپ مجهز کرده است که همزمان با گردش خودرو به چپ و راست ضمن حرکت اتوماتیک پرتوهای نور به سمت حرکت خودرو، نور آن هم پایین و بالا می شود.

CBC

 

آشنایی با اصطلاحات خودرو - بخش دوم / ویکی ووک

 

سیستم Cornering Brake Control، فناوری است که مهندسان خوش فکر و ذوق آلمانی آن را طراحی کردند و کمپانی بنامی مانند مرسدس بنز برای اولین بار از این تکنولوژی استفاده کرده است. در درجاده های پرپیچ و خم وقتی که خودرو با سرعتی وارد پیچ می گردد، بیشترین فشار به چرخی که داخل پیچ است وارد می شود، اما کامپیوتر خودرو با سیستم  CBC کاری کرده است که نیروی ترمز بدون اینکه راننده احساس کند بیشتر به چرخ ها وارد شود تا خودرو پایداری بیشتری در پیچ ها داشته باشد.

EBD

 

آشنایی با اصطلاحات خودرو - بخش دوم / ویکی ووک

 

ترمز خوب یکی از مهمترین جز خودروهای خوب محسوب می شود. از گذشته تا به حال تکنولوژی های انگشت شماری به این سیستم حیاتی خودرو اضافه شده و سیستم ترمزگیری EBD یا Electronic Brake Force Distribution یکی از همین تکنولوژی های اضافه شده به ترمزها است که در هنگام ترمزگیری های سریع بخصوص در پیچ ها، نیروی ترمز را بر اساس هر چرخ و دیسک آن تشخیص می دهد تا به حفظ تعادل و قدرت ترمزها بیشتر کمک کند، این سیستم معمولا بعنوان مکمل سیستم ABS ایفای نقش می کند.


شاید دوست داشته باشید

بررسی جدیدترین کانسپت فولکس واگن ID Vizzion / ویکی ووکبررسی جدیدترین کانسپت فولکس واگن ID Vizzion

قوای محرکه فولکس واگن ID Vizzion همانطور که گفته شد بصورت پاک و کاملا برقی خواهد بود. این خودرو در بخش پیشرانه خود از دو موتور الکتریکی، یکی در…

 

 


ESP

 

آشنایی با اصطلاحات خودرو - بخش دوم / ویکی ووک

 

پایداری خودروها مسئله ایی حیاتی است که تمامی خودروسازهای صاحب سبک و پیشرفته برای پایداری اتومبیل ها در سرعت بالا و همچنین در جاده ها پرفرازونشیب، طرح و برنامه دارند. ESP مجموعه ایی از سیستم ها است که یک برنامه کامل را به اجرا می گذارد تا یکی از معضلات اصلی رانندگی یعنی انحراف را برطرف کند که این مجموعه کارها که تحت عنوان Electronic Stability Program بر روی خودروها تعبیه شده، شامل فرمان پذیری، انتقال قدرت، سیستم تعلیق و ترمزها می شود که همگی بصورت یکپارچه و الکترونیکی به پایداری خودرو کمک می کنند.

HAC

 

آشنایی با اصطلاحات خودرو - بخش دوم / ویکی ووک

 

این تکنولوژی به کمک رانندگان برای نگه داری خودروهای خود در سربالایی ها آمده و جایگزین نیم کلاچ کردن در هنگام توقف در این حالت شده است. Hill-Start Assist Control با دکمه ایی که بعنوان Auto Hold شناخته می شود بعنوان ترمزدستی قوی در سربالایی ها بصورت اتوماتیک عمل می کند.

SRS Airbag

 

آشنایی با اصطلاحات خودرو - بخش دوم / ویکی ووک

 

ایربگ یا کیسه هوا یکی از بهترین آپشن هایی بوده است که تحول عظیمی را در بحث ایمنی خودرو ایجاد کرده و جان انسانهای زیادی را در سوانح جاده ایی و خیابانی نجات داده است. سیستم SRS، سیستم پیشرفته تر کیسه های هوای معمولی است که شدت و مقدار ضربه را در هنگام تصادف بررسی می کند و به همان مقدار کیسه هوا را در کسری از ثانیه باز می کند.


پیمان غیاثی نیانویسنده :

پیمان غیاثی نیا

درباره نویسنده : پژوهشگر حوزه خودرو

 


 

منابع: Chetor

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *